nieuws

Achmea neemt nog geen afscheid van Avéro

Branche

Achmea blijft het merk Avéro voorlopig gewoon voeren. Dat zei bestuursvoorzitter Willem van Duin vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers. “En laat duidelijk zijn, de toegevoegde waarde van het merk Avéro is iets anders dan de toegevoegde waarde van het intermediair”, aldus Van Duin die tevens aangaf dat Rabobank ook in deze tijd van ‘vermenging’ de exclusieve partner van Interpolis blijft.

Achmea neemt nog geen afscheid van Avéro

Vorig jaar rond deze tijd werd bekend dat Achmea de traditionele distributiestrategie loslaat. Producten van de direct writers Centraal Beheer en Zilveren Kruis werden toegankelijk voor het intermediair. Toen werd gezegd dat de merken Avéro en FBTO daarmee niet ‘per se’ zouden verdwijnen. Dat zou afhangen van de reactie van het intermediair.

Exitlijstje
Bestuursvoorzitter Willem van Duin kan een jaar later nog steeds geen zekerheid geven over de toekomst van het merk Avéro. Daar waar het label Agis tamelijk geruisloos uit de markt werd genomen, lijkt Avéro nog niet op het exitlijstje te staan. Van Duin: “Wat betreft Agis was duidelijk dat het geen waarde meer toevoegde, het leek zo sterk op Zilveren Kruis. Voor Avéro ligt dat anders. We zullen de komende jaren steeds bekijken wat de toegevoegde waarde van het merk is en of het de investering waard is om het in de lucht te houden. Daarmee heb ik het dus beslist niet over de toegevoegde waarde van intermediaire distributie. Die staat niet ter discussie.” Van Duin kan nog niet aangeven in welke mate intermediairs nu producten van Centraal Beheer verkopen. “Cijfers heb ik nog niet, maar er wordt goed gebruik van de mogelijkheid gemaakt. Onze eerste ambitie in die nieuwe strategie was om de direct writing technieken beschikbaar te stellen aan het intermediair. Dat is gelukt.”

Rabobank
De nieuwe distributiestrategie waarbij sprake is van vermenging van kanalen, was en is geen reden om ook de werkwijze Rabobank-Interpolis los te laten. Volgens Van Duin is de manier van werken waarbij alleen Rabobank-klanten een Interpolisproduct kunnen afschaffen niet uit de tijd. “Dit is een andere keuze. We hebben het hier over de bancaire distributie waarbij bankklanten hun risico’s kunnen verzekeren en wij vinden het gezamenlijk belangrijk om dat onder een eigen label te doen. Dat is ook goed, want de banken hebben daarin een eigen verantwoordelijkheid.” Van Duin bestrijdt dat Achmea daarmee niet-Raboklanten tekort doet. “De producten van Centraal Beheer en Avéro wijken niet heel erg af van de Interpolisproducten. Er zijn zoveel mogelijkheden om zaken met ons te doen. Nee, die frictie ervaren wij niet.”

Woekerpolissen
Van Duin liet verder weten dat Achmea op koers ligt in het dossier woekerpolis. Gisteren bleek uit het nieuwste AFM-rapport dat Achmea haar ambitie om de streefgetallen voor niet-opbouwende polissen te halen, heeft verwezenlijkt door tijdelijke oplossingen te bieden. Door tijdelijke oplossingen te bieden heeft Achmea niet een resultaat van 83%, maar van 93% geboekt. Willem van Duin: “Het is niet zo eenvoudig om klanten te activeren en om te voorkomen dat klanten nog verder in de problemen komen, hebben wij in bepaalde gevallen tijdelijke eenzijdige maatregelen getroffen. Wij verwachten dat we medio dit jaar ook deze klanten bereikt hebben en dat we een structurele oplossing kunnen realiseren.”

Hypotheken
Huub Arendse, de financiële topman, vertelde dat Achmea het aandeel directe hypotheken in de beleggingsportefeuille wil vergroten. “We verwachten onze positie in directe hypotheken in 2015 te vergroten naar € 4 miljard, nu is dat nog €1,6 miljard. Dat doen we onder andere via de kanalen Tellius Toekomstvast en Hypotrust Woonbewust.” Arendse wees erop dat die getallen niet verward moeten worden met de hypotheekportefeuille van Achmea Bank die € 11,6 miljard bedraagt.

Klantapps
Achmea liet tijdens de presentatie van de jaarcijfers merken erg trots te zijn op veertien nieuwe klantapps waarmee de klant beter bediend kan worden. Zo kunnen Interpolisklanten whatsappen met de klantenservice en is het voor medewerkers van Centraal Beheer mogelijk om met de klant te co-browsen. In het jaarverslag meldt Achmea een inhaalslag gemaakt te hebben met het Klantbelang Centraal programma, maar nog onder het marktgemiddelde te scoren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.