nieuws

Aan de keukentafel bij Jonnie en Thérèse Boer

Branche

Op 11 maart 2015 kwamen tien ondernemers samen in restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer om hun ideeën te delen over vakmanschap. Het was de eerste van drie keukentafelsessies van Avéro Achmea, waarbij ondernemers inspiratie opdoen om  topkwaliteit te kunnen bieden waarvoor de klant graag wil betalen.

Aan de keukentafel bij Jonnie en Thérèse Boer

In het stijlvolle decor van De Librije vertelden gastheer en  gastvrouw Jonnie en Thérèse Boer hoe zij, dankzij hun ondernemerschap en vakmanschap, tot de top van culinair Europa behoren. Jonnie: “Vaak vindt men van ons dat we alles al bereikt hebben, dat er niets meer te wensen overblijft. Maar voor mezelf weet ik dat ik nog niet de helft heb bereikt van wat ik wil bereiken.”

‘Zorg goed voor je team’
‘Creativiteit’ is een onmisbare succesfactor van het echtpaar Boer. Jonnie: “Die haal ik niet uit leerboeken, maar uit de mensen om me heen. De kern van goed vakmanschap is dan ook goed leiderschap.” Hij adviseerde zijn toehoorders om goed voor medewerkers te zorgen. “Dat zijn de pilaren waarop je bedrijf steunt en waarom je klanten bij je terugkeren. Wij blijven onze mensen steeds uitdagen om hun vakmanschap te verbeteren.” Hij biedt ze ruime doorgroeimogelijkheden en houdt ook nadrukkelijk oog voor de onvermoede talenten van medewerkers.

Topkwaliteit leveren bestaat echter niet alleen uit de inhoudelijke aanscherping van het vak waar je goed in bent. Om klanten te binden, moeten ze volgens Thérèse ook een bepaald gevoel bij je hebben. “Ze moeten zich thuis voelen. Dat lukt alleen als je luistert naar je klant en aanvoelt wat hij wil.”

‘Van betekenis zijn’
De aanwezigen waren het erover eens dat klantenbinding in zowel de culinaire wereld als in de adviesbranche draait om topkwaliteit leveren, om persoonlijke en oprechte aandacht voor klanten en er voor ze zijn. Natuurlijk is er ook een groot verschil. “De Librije is er voor volwassenen die van lekker eten houden en willen genieten”, reageerde een adviseur. “Onze klanten beleven onze dienstverlening anders. Wij zijn geen genotsbranche, maar vooral van betekenis als het bij de klant tegenzit. Neemt niet weg dat ook wij het onderscheid voor een klant kunnen maken als wij heel dicht bij de klant staan.”

Tips van topondernemers
Jonnie en Thérèse Boer hadden vanuit hun eigen ondernemerspraktijk veel tips voor de aanwezigen. Een greep:

  • “Focus op waar je goed in bent en doe geen concessies. Dat doen wij ook niet. Wij gaan niet mee met trends.  Wij zetten een nieuw concept neer als we vinden dat het oude aan vernieuwing toe is.”
  • “Vind jezelf steeds opnieuw uit. Je kunt wel zeggen dat je 25 jaar werkervaring hebt, maar als je 22 jaar precies hetzelfde doet, zegt dat niets. Sta open voor nieuwe ideeën. Geloof erin en toon lef. Dúrf te vernieuwen, ook al zegt de hele markt dat dit niet kan. Het kan namelijk wél. Zo voorkom je sleetsheid.”
  • “Wees niet bang voor technologie. Techniek kan juist ondersteunend zijn in je dienstverlening. Maar het zal nooit jouw persoonlijke aandacht en deskundigheid kunnen vervangen.”

 

 

Aan de eerste Keukentafelsessie over vakmanschap schoven 10 ondernemers aan: Aad Meijburg (Concordia de Keijzer), Focko Dorhout Mees (Marsh), Coen Mom (Meeùs), Onno Paymans (Meijers), Martin Meerkerk (Mercer), Tim Schoonbergen (Nedasco), Sven Kelder (Robidus), Hans Visser (Vanbreda Risk & Benefits), Bas de Voogd(Voogd & Voogd) en Jeroen Everling (Willis). Dagvoorzitter deze ochtend was Pauline de Wilde. De tweede sessie staat gepland op 18 maart bij topondernemers en vakmensen Reynier, Floris en Pepijn Van Bommel, Van Bommel schoenen met wederom dagvoorzitter Pauline de Wilde. De derde sessie vindt plaats op 2 april bij De Toekomst, de jeugdopleiding van voetbalclub Ajax. Onder leiding van Maarten Bouwhuis spreken ondernemers en voormalige topsporters Wim Jonk en Ruben Jongkind over Vakmanschap. 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.