nieuws

Eerste jaarcijfers na beursgang NN positief

Branche

Verzekeraar Nationale-Nederlanden zag het bedrijfsresultaat in 2014 met 20% stijgen naar €1,086 mrd. De nettowinst kwam uit op €588 mln. Dat maakte NN woensdag bekend met de publicatie van de jaarcijfers

Eerste jaarcijfers na beursgang NN positief

.

Hoewel het bedrijfsresultaat gestegen is, kan dat over de omzet niet gezegd worden. De nieuwe verkopen daalden met bijna 10% omdat de verzekeraar vooral actief is in verzadigde markten zoals Nederland en Japan. Alleen in Midden- en Oost-Europa zit groeiperspectief en daar gingen de verkopen dan ook omhoog. Het levenbedrijf zag de resultaten dalen wegens de lage rente. De levenomzet steeg, vooral dankzij nieuwe en vernieuwde collectieve pensioenposten. Lard Friese, CEO van NN Group, is erg tevreden met het geboekte resultaaat. “In 2014 werd NN gescheiden van ING en hoewel we nog aan het begin staan, zijn we erg tevreden met de sterke bedrijfsresultaten”, aldus Friese.

Kostenbesparing
NN geeft aan door te gaan met het kostenbesparingsprogramma in Nederland. De verzekeraar heeft al €142 mln kunnen besparen door processen ‘efficiënter en effectiever’ te maken. NN lijkt daarmee goed op weg om voor 2016 het ‘strenge target’ van €200 mln kostenreductie te halen. Komend jaar dient nog € 58 mln gerealiseerd te worden.

Rebranding
Verder kondigt de verzekeraar aan dat de naam Nationale-Nederlanden internationaal zal worden doorgevoerd. ING Investment Management heet straks NN Investment Partners. Het logo van NN in Nederland wordt in lijn gebracht met het logo van NN Group. De verzekeraar wil het merk van NN op deze wijze versterken. “We willen een duidelijke en herkenbare identiteit neerzetten voor al onze takken en onze 12.000 medewerkers in 18 verschillende landen”, zegt Friese.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.