nieuws

AFM haalt geen signalen uit ‘deurmatonderzoek’

Branche

Het ‘deurmatonderzoek’ waar de AFM eind 2014 haar consumentenpanel voor inschakelde, heeft geen signalen opgeleverd waar de toezichthouder mee aan de slag moet. Dat schrijft de AFM in een terugkoppeling naar het panel.

AFM haalt geen signalen uit ‘deurmatonderzoek’

De Autoriteit Financiële Markten schakelde haar consumentenpanel eind vorig jaar in voor een zogenaamd deurmatonderzoek: de panelleden moesten gedurende drie weken alle post van financieel dienstverleners fotograferen en naar de toezichthouder sturen. Mail moest worden doorgestuurd en van telefoontjes diende een notitie te worden gemaakt. Motivatie van de AFM voor deze manier van werken: “Het is niet mogelijk om alle informatie te bekijken, daarom proberen we doorlopend ‘te zien wat we moeten zien’.

Geen tekortkomingen
Volgens de AFM deden uiteindelijk 100 respondenten mee. Zij leverden in totaal 65 unieke financiële uitingen aan. “Veel uitingen die we hebben ontvangen, kenden we al omdat de AFM alle grote(re) campagnes monitort. De toegezonden uitingen die we nog niet kenden, hebben we nog intensiever bekeken. Dit waren vaak kleinere campagnes of gepersonaliseerde aanbiedingen. We hebben daarin geen tekortkomingen geconstateerd. Ook de beschrijvingen die respondenten gemaakt hebben naar aanleiding van telefonische contacten, gaven weinig aanleiding tot vervolgonderzoek”, aldus de toezichthouder.

Evaluatie
De AFM concludeert ook dat de technische mogelijkheid om uitingen te uploaden voor de meeste deelnemers aan het onderzoek niet altijd even gemakkelijk was te gebruiken. “Bij een eventueel volgend onderzoek zullen we hier zeker rekening mee houden.”

De AFM beschikt sinds de zomer van 2014 over een consumentenpanel. Een vaste groep van minstens 250 consumenten wordt periodiek om input gevraagd.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.