nieuws

Advieskeuze.nl wil toe naar objectieve advieskwaliteit

Branche

Wat zegt een positieve beoordeling van een klant nu echt over de kwaliteit van een advieskantoor? Die vraag dringt zich steeds vaker op. Christian Bouter, mede-oprichter van Advieskeuze.nl, wil daarom dit jaar de eerste stap zetten naar het in beeld brengen van de objectieve kwaliteit van advieskantoren. Maar gemakkelijk is dat niet.

Advieskeuze.nl wil toe naar objectieve advieskwaliteit

Nu nog bepalen de reviews van klanten hoe hoog advieskantoren scoren in het eerste zoekresultaat op Advieskeuze.nl. Die reviews zeggen veel over service en klantgerichtheid, maar kan de klant ook echt beoordelen of hij een goed advies heeft gekregen? Als het aan Bouter en de zijnen ligt komt er een factor bij en wordt binnenkort ook de objectieve kwaliteit van een kantoor in kaart gebracht. “Dat is ook een opdracht van onze aandeelhouder, de Consumentenbond.”

Ego
De oprichters van de adviesvergelijkingssite probeerden al eerder een initiatief van de grond te krijgen om een methodiek tot stand te brengen waar alle stakeholders achter kunnen staan. “Maar op het moment dat je marktpartijen bij elkaar brengt om dat te gaan regelen, ontstaat er een soort Kifs-syndroom”, zegt Bouter, verwijzend naar het in 2013 mislukte initiatief om een branchebreed kwaliteitsinstituut neer te zetten. “Je krijgt dan gedoe met ego’s. ‘Als hij meedoet, dan doe ik niet mee’, dat werk.”

Start maken
Zonde, vindt Bouter. “Als je ziet hoeveel geld deze branche investeert in audits en compliance, dan is het toch ongelooflijk dat daarvan niets in beeld wordt gebracht?” Hij gaat nu via auditorganisaties een start maken. “Deze organisaties hebben zicht op de kantoren die zich al extra laten auditen, dat lijkt de goede route te zijn. We moeten kijken welke criteria we willen meenemen en uiteindelijk rolt daar dan een score uit die tezamen met je klantbeoordelingen bepaalt op welke positie je terechtkomt.”

Volgende stap
Hij denkt dat de beoordelingssite wel toe is aan de volgende stap. “In 2013 zijn we begonnen met de Consumentenbond aan boord, en in het tweede jaar, in 2014, hebben we al een break even jaar gedraaid. De organisatie is uitgegroeid naar 13 medewerkers met expertise op verschillende gebieden. We hebben nu 989 ambassadeurs, 3850 actieve kantoren, de eerste verzekeraar (Reaal) is aangesloten en meerdere hypotheekketens doen mee.” Op 1 januari 2016 krijgt de Consumentenbond de meerderheid van de aandelen in handen.

Bouter wil het aantal actieve kantoren graag uitbreiden. “Veel ondernemers durven het nog steeds niet aan om transparant te zijn, omdat ze bang blijven voor de impact van een paar negatieve reviews. Ook bepaalde traditionele kantoren met grote portefeuilles denken dat ze ons niet nodig hebben. De eigenaar is doorgaans een jaar of vijftig en wil er binnen een jaar of tien mee stoppen. Reken maar dat je een portefeuille veel beter verkoopt wanneer die op klanttevredenheid met behulp van reviews is gemeten.”

Zakelijk advies
Andere plannen voor 2015 zijn het toevoegen van notarissen en makelaars aan Advieskeuze.nl en het transparant maken van de zakelijke adviesmarkt voor MKB’ers. “We richten ons nu met name op particulieren, maar we willen met hulp van een aantal aanbieders en intermediairs die actief zijn voor ondernemers ook die sector ontsluiten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.