nieuws

Winterserie (8): terugblikken en vooruitzien met Gert Vasse

Branche

De jaarwisseling vraagt om reflectie en nieuwe plannen. Met welk gevoel zit de verzekeringsprofessional bij de kerstboom en aan de oliebollen? Amweb maakte een rondje langs de velden. De achtste in de serie is Gert Vasse, director Yellowtail Consulting, actief in het hypotheekdomein.

Winterserie (8): terugblikken en vooruitzien met Gert Vasse

Welke gebeurtenis van 2015 wil je het liefst vergeten?
“In algemene zin de aanslagen over de grens; ook in Europa zijn we kwetsbaar. Dichter bij huis erger ik me vooral aan de hufterigheid in NL als het gaat om protestacties tegen de vluchtelingenopvang. Je wordt eerder bang van landgenoten dan van de vluchtelingen.
Zakelijk gezien heb ik wat ergernis gehad over de Mortgage Credit Directive (‘MCD’), en dan specifiek over het hypotheekaanbod zonder voorbehoud waarbij de hypotheekaanbieders de kop een beetje in het zand steken en nu om 5 voor 12 komen met een noodoplossing die dan op 21 maart aanstaande haastig wordt ingevoerd. Gevolg: een extra offerte in het toch al inefficiënte proces. Daar zitten consumenten en adviseurs echt niet op te wachten. De MCD biedt juist prachtige kansen om de klantwaarde te verhogen.”

Waar kijk je met voldoening op terug?
“Het 5 jarig lustrum van Stichting LEF! De stichting wist in die tijd dankzij 450 vrijwillige gastdocenten al bijna 10.000 mbo-studenten te bereiken met een lesprogramma dat meer inzicht geeft in omgaan met geld. Het was verder een mooi hypotheekjaar dat vooral in het teken stond van groei, nieuwe toetreders en ook de eerste innovatieve DHZ-hypotheekstraat (bijBouwe). Yellowtail is meegegroeid en bestrijkt nu het gehele hypotheekdomein.”

Wat wil je volgend jaar echt nooit meer horen?
“Klant centraal. Van die kreet krijg ik spontaan jeuk. Laat echt iets zien waar de klant blij van wordt, maar roep het vooral niet. Ik zie teveel voorbeelden van partijen die graag roepen de klant centraal te stellen, doch qua gedrag het tegenovergestelde doen. Kijk bijvoorbeeld naar de MCD-noodoplossing, stapels papier bij het afsluiten van een hypotheek en een veel te dik adviesrapport. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Klantwaarde, daar draait het om.”

Wie krijgt er jouw ‘beste wensen’ en waarom?
“Ik kan een heel rijtje mensen of partijen noemen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de eerste partij die er in slaagt een innovatief acceptatiebeleid neer te zetten, optimaal gebruik makend van hedendaagse technologie en maatschappelijke ontwikkelingen.”

Welke drie speerpunten staan er op jouw agenda voor 2016?
“De eerste is brondata. In 2016 zullen we de eerste initiatieven zien die een geheel nieuwe klantbeleving neerzetten met gebruik van brondata. Van via DigiD beschikbare consumentendata zoals de belastingaangifte, pensioengegevens en UWV t/m openbare bronnen zoals Kadaster en NWWI. De tweede is de MCD: hypotheek in een week! De partij die de MCD aangrijpt om met bijvoorbeeld gebruik van brondata in no-time een hypotheekaanbod zonder voorbehoud te introduceren is spekkoper. En de derde is DHZ-groei: consumenten krijgen vaker de keus om hypotheekzaken zelf te regelen. Zelf doen waar het kan, geholpen waar gewenst. Van het afsluiten van een nieuwe hypotheek t/m beheertransacties. En privé? In 2016 rij ik als autoliefhebber voor het eerst mee met de Europarit. We doen met 4 familie-equipes mee, een prachtige 5 dagen durende rally door de Alpen. Quality time!”

Eerdere wintergasten staan hier.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.