nieuws

Winterserie (5): terugblikken en vooruitzien met Fred de Jong

Branche

De jaarwisseling vraagt om reflectie en nieuwe plannen. Met welk gevoel zit de verzekeringsprofessional bij de kerstboom en aan de oliebollen? Amweb maakte een rondje langs de velden. De vijfde in de serie is Fred de Jong van Adviesbureau Fred de Jong.

Winterserie (5): terugblikken en vooruitzien met Fred de Jong

Welke gebeurtenis van 2015 wil je het liefst vergeten?
“In de privé-sfeer, het overlijden van mijn vader. Zakelijk gezien wil ik vergeten dat het grote, wetenschappelijke onderzoek naar vertrouwen in de financieel adviseur niet door is gegaan. Hopelijk volgend jaar wel.”

Waar kijk je met voldoening op terug?
“Dat ik mezelf verder heb kunnen ontwikkelen als professional in een boeiende, dynamische markt en dat ik vooral ook veel plezier heb beleefd aan de uitvoering van opdrachten voor klanten. De combinatie van intellectueel uitdagend werk en leuke klanten maken van 2015 een prettig jaar.”

Wat wil je volgend jaar echt nooit meer horen?
“Dat een onderzoek niet goed is omdat de uitkomst je niet bevalt. Er wordt in de publieke opinie te veel op onderbuikgevoelens gereageerd in plaats van een goede discussie op basis van objectieve argumenten. De financiële sector kan wel wat meer objectiviteit en onderbouwing gebruiken. Daarnaast graag minder zuurheid en ongenuanceerde reacties op internet en social media, zodat de buitenwereld een wat positiever beeld van de branche krijgt.”

Wie krijgt er jouw ‘beste wensen’ en waarom?
“Ik wens iedereen het allerbeste, persoonlijk en zakelijk. Maar in het bijzonder alle personen die oprecht open staan voor verbetering van de kwaliteit van de adviesmarkt en met een open, constructieve houding naar marktontwikkelingen willen kijken.”

Welke drie speerpunten staan er op jouw agenda voor 2016?
“Het zijn er wel meer dan drie, maar dit zijn de belangrijkste. De eerste: mijn boek afronden over een duurzame toekomst voor de zelfstandig financieel adviseur. De tweede: bij (nog) meer beslissers in de financiële sector bekend staan als autoriteit en door hen altijd benaderd worden voor advies. De derde: dat mooie, grote onderzoek doen dat de visie op de toekomst van de financieel adviesmarkt structureel gaat veranderen.”

Eerdere wintergasten staan hier.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.