nieuws

‘Verzekeringskaarten’ moeten klant meer duidelijkheid bieden over dekking

Branche

Verzekeraars gaan vanaf 1 januari zogenaamde verzekeringskaarten gebruiken om de consument meer duidelijkheid te geven over de dekking van hun verzekering. Aan de hand van iconen “wordt in een oogopslag duidelijk gemaakt wat wel, maar ook wat niet onder de dekking valt.”

‘Verzekeringskaarten’ moeten klant meer duidelijkheid bieden over dekking

Het Verbond van Verzekeraars werkte het afgelopen jaar aan de verzekeringskaarten, die voor het komende jaar verplicht worden ingevoerd bij zowel de simpele als de complexe producten. Met duidelijke en simpele iconen kan de klant makkelijk zien wat er wel en niet gedekt is bij de verzekering. De eerste verzekeringskaart werd uitgereikt aan Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. “Een belangrijke vernieuwing, die de klant een veel beter inzicht geeft in wat gedekt is”, noemt Combée de kaarten. “Hiermee doet de sector echt iets aan de klacht over kleine lettertjes.”

Een recent GfK-onderzoek onder verzekeringsklanten maakte duidelijk dat consumenten veel belang hechten aan eenvoudige informatie. Ruim 91% van hen gaf aan dat duidelijk moet zijn wat wel en niet gedekt wordt, 89% wil snel kunnen vinden wat onder de dekking valt en 85% wil helder taalgebruik. Uit het onderzoek bleek ook dat de huidige voorwaarden niet aan die eisen voldoen: 46% is bij het kopen van een verzekering gevoelsmatig slecht op de hoogte van wat er in de voorwaarden staat, 43% vindt polisvoorwaarden van verschillende verzekeraars lastig te vergelijken en 24% vindt het moeilijk te zien wat wel en niet is gedekt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.