nieuws

‘Creëer een fundament, verwelkom de toekomst’

Branche

Waar adviseurs voorheen bijna standaard een breed pakket aan diensten leverden – schade, pensioen, leven – is de druk om te kiezen de afgelopen jaren toegenomen. En zo zijn er nog wel meer tendensen die adviseurs ertoe dwingen na te denken over hun toekomst. “We merken dat de toekomst veel adviseurs bezig houdt”, zegt Voorzie Consultant Gerard Rooks. “Ze vinden het moeilijk om een keuze te maken. Begrijpelijk, want wát moet je veranderen? En welke impact heeft dat op een organisatie?”

‘Creëer een fundament, verwelkom de toekomst’

Volgens Rooks zijn er geen klip-en-klare antwoorden. “Dat hangt af van je wensen, je lef misschien. Je moet jezelf als organisatie een spiegel durven voorhouden en je kwetsbaar opstellen om te zien waar je sterktes en zwaktes liggen. Zo creëer je een fundament voor verandering en verbetering. Als Voorzie helpen we om die spiegel voor te houden en te kijken waar precies die ruimte voor verandering en verbetering zit. We schrijven niks voor, maar bieden handvatten. Geen theoretische rapporten en of handboeken met richtlijnen, maar aantrekkelijke tools, zoals business games en handige scans die mensen zelf kunnen doen.”
Resultaat: je bent 100% klantgericht
Wil je je klantgerichtheid bijvoorbeeld messcherp op het netvlies krijgen bij jezelf en je medewerkers, dan is de business game Klant-erger-je-niet volgens Rooks een goed voorbeeld om aan den lijve te ondervinden welke facetten ertoe doen. “Je merkt met dit rollenspel meteen wat er gebeurt als je processen niet op orde zijn. Of als het schort aan goede communicatie. Je ontdekt ook waar klanten heel blij van worden. Door deze bevindingen door te vertalen tot in de haarvaten van je eigen kantoor, kun je klantgericht zijn op alle vlakken, waardoor ook het werkplezier zal toenemen en je zichtbaar succes boekt.”

Resultaat: je hebt ruimte om te ondernemen
Het efficiënter maken van bedrijfsprocessen kan tot verbetering van die klantgerichtheid leiden, maar bijvoorbeeld ook tot ruimte om je focus te verplaatsen. “Het gaat al lang niet meer om het verkopen van producten, maar om het tonen van je toegevoegde waarde. Veel advieskantoren zitten echter vast in hun dagelijkse routine, ze werken zoals ze al jaren doen. Als je je af en toe eens afvraagt ‘Waarom doen we het eigenlijk zo?’ open je deuren naar nieuwe wegen om waarde te brengen bij je klant. Zo hebben we een  communicatief risicomanagementprogramma ontwikkeld, waarbij we adviseurs opleiden tot ‘Ruimtemaker’. In die rol helpen ze hun klanten bij risicomanagement.”

‘Zelf doen beklijft beter’
Volgens Rooks maakt het nadenken over de toekomst adviseurs wendbaar. “Meebewegen met ontwikkelingen en klantbehoeften is cruciaal in de dynamiek van onze samenleving. Voorzie biedt daarvoor de haakjes en de instrumenten, maar uiteindelijk moeten adviseurs hun koers zelf bepalen. Dat is ook goed, want alleen als oplossingen uit de mensen zelf komen, zullen ze beklijven en uiteindelijk vruchten afwerpen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.