nieuws

Wessel Visser: ‘Tussenpersoon kan van transparante communicatie zijn USP maken’

Branche

Het vertalen van ingewikkelde verzekeringsvoorwaarden naar begrijpelijke taal zou een unique selling point (USP) voor een tussenpersoon kunnen zijn. Een transparante en heldere communicatie is wat de klant graag wil, zegt Wessel Visser van Bureau Taal.

Wessel Visser: ‘Tussenpersoon kan van transparante communicatie zijn USP maken’

Visser, die met zijn taalbureau vaak werkt voor verzekeraars en een sessie geeft op de am:dag, zegt: “Als ik nu tussenpersoon was zou ik van duidelijke communicatie mijn USP maken. Je zegt tegen de klant: ‘Luister, de teksten van verzekeraars zijn vaak nog moeilijk te doorgronden, ik maak het voor jou compleet transparant.’ Dat wil de consument, die heeft een hekel aan voorwaarden en kleine lettertjes. Neem iemand die net naar een notaris is geweest. Die heeft wel zijn handtekening gezet onder een akte, maar heeft geen idee waarvoor hij getekend heeft.”

Op die manier kan de tussenpersoon een grote doelgroep aanspreken. Wessel: “Want heel veel mensen kunnen slecht lezen en hebben dus veel moeite om voorwaarden en offertes te begrijpen. Diezelfde mensen kunnen vaak nog slechter rekenen. En ze begrijpen sowieso vrij weinig van de producten van de financiële dienstverlening. Dat is ook niet gemakkelijk, veel verzekeraars zijn daarom bezig de kleine letters groter te maken. Omdat ze snappen dat dat soort transparantie vertrouwen wekt bij de consumenten.”

Juridisch correct
Volgens Visser is het ook zeker niet onmogelijk om een heldere tekst te schrijven die ook juridisch correct is. “Onze ervaring is dat juridische teksten ook begrijpelijk op kunt schrijven. Aan het eind van de dag is het in essentie ook niet zo ingewikkeld, het gaat meestal om de beslissing om wel of niet uit te keren. En dat is het eigenlijk. Het is de kunst om dat ook zo eenvoudig op te schrijven.” Dat dat niet lukt, zit niet alleen bij verzekeraars. “De zorg, de rechtspraak, de overheid, ze schrijven allemaal moeilijk. Ik weet echt niet waar dat vandaan komt.”

Op de am:dag hoopt Visser zijn toehoorders te overtuigen wat het belang is van duidelijke communicatie. “Ik wil ze laten ervaren wat de voordelen zijn van transparante communicatie en ook laten zien dat het mogelijk is om dat te doen. De juridische barrières zijn er in essentie niet.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.