nieuws

Vakmanschap op de beursvloer

Branche

Met de opmerking ‘stop met jammeren en deal als verzekeringsbranche met de nieuwe regels’, zette am-hoofdredacteur Theo van Vugt de toon tijdens de opening van de am:dag.

Vakmanschap op de beursvloer

Meer dan 2.000 financiële professionals uit het hele land waren dinsdag 17 november afgereisd naar het Beatrixgebouw in Utrecht om inspiratie op te doen, kennis te delen en ervaringen uit te wisselen. Avéro Achmea was ook van de partij met een stand die geheel in het teken stond van vakmanschap.

Be good and tell it
Be good and tell it was deze keer het motto van de verzekeringsbranchedag. Een motto dat het herwonnen zelfbewustzijn van de financiële adviseur onderstreept. Veel zelfbewuste adviseurs waren te vinden bij de stand van Avéro Achmea. Niet alleen om te praten over het vak, maar ook om te genieten van het vakmanschap van een barrista en tv-chef Giovanni Caminita. Niet voor niets was het thema van de stand ‘proef vakmanschap’.

Am dag pratende mannen

Kijk eens wat vaker in de Vakspiegel
Vakmanschap bepaalt voor een groot deel de waarde van advies. Maar wanneer ben je als financieel adviseur nu een vakman? Met deze vraag konden bezoekers van de stand terecht bij dr. Niels van der Weerdt, één van ontwikkelaars van de Vakspiegel. Met deze tool krijg je als adviseur inzicht in de kwaliteit van je persoonlijke vakmanschap en dat van je medewerkers.

De waarde van advies in de praktijk
Hoe ontwikkel je vakmanschap en hoe zet je het goed in om waardevol te zijn voor de klant? Volgens Arjen Vrolijk, directeur van de verzekeringstak van belangenorganisatie ZZP Nederland, heeft het leeuwendeel van de zzp’ers geen idee van de risico’s die zij lopen. ‘Onze belangrijkste taak is niet het verkopen van verzekeringen, maar vooral het geven van goede voorlichting’, stelt Vrolijk.

Voorzie biedt concrete ondersteuning
Veel animo op de stand is er ook voor het Voorzie-programma. ‘Voorzie heeft ons een spiegel voorgehouden’, weet Albert Velten, directeur van Velten Groep. ‘Zo hebben we een medewerkersbetrokkenheidsonderzoek laten doen, dat écht tot verrassende inzichten heeft geleid.’

amdag pratende mannen 2

Ambassadeurs werven
Peter Slump van Berends & Slump beaamt dat. ‘Ik hoorde Jos Burgers tijdens de plenaire sessie zeggen: zorg dat je er elke dag één ambassadeur bijkrijgt. Dáár gaan wij voor. We willen écht het verschil maken voor onze klanten. Een programma als Voorzie helpt daarbij, omdat het je dwingt om kritisch naar je eigen service en dienstverlening te kijken.’
Ook is het van belang medewerkers tot ambassadeurs te maken volgens Voorzie. Hoe? Dat vertelde Arno Brons in de parallelsessie‘Maak van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs’.

Eén ding was in ieder geval duidelijk aan het einde van de verzekeringsbranchedag: over vakmanschap raak je nooit uitgesproken!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.