nieuws

Makers Advies Expert: ‘Branche kampt met tekort aan advieskracht’

Branche

“Adviseurs kunnen hun kantoor alleen nog runnen doordat een groot deel van de klanten stilzit. Het goed bedienen van alle klanten is onmogelijk zonder digitale hulpmiddelen.” Dat zeggen de makers van de tool Advies.Expert die recent beschikbaar is gesteld aan alle CFD-leden en die inmiddels door 275 adviseurs wordt gebruikt.

Makers Advies Expert: ‘Branche kampt met tekort aan advieskracht’

Advies Expert is een initiatief van Paul van Brederode. Hij heeft een eigen assurantiekantoor en bedacht samen met Zeef Software het systeem Advies Expert dat adviseurs helpt om hun klanten te bedienen. Rob Ubels van BeeInformed is verantwoordelijk voor de marketing.

Tekort
Van Brederode: “Ik zit sinds 1978 in de assurantiebusiness en heb sinds 1993 een eigen kantoor. Ik loop in de praktijk tegen een tekort aan advieskracht aan. Je kon de klant altijd van dienst zijn, maar dat kan niet meer uit. Je moet drie keer zo hard werken voor de helft van het geld. Bovendien buitelen verzekeraars met nieuwe producten over elkaar heen en dus moet je steeds je eigen business herzien.” Dat veel kantoren het allemaal nog rond krijgen komt doordat een groot deel van de klanten stilzit, zegt Van Brederode. En dat moet ook wel, zegt hij, als je nog een beetje rendabel wilt werken. “De investering die je als kantoor moet doen voor een nieuwe klant is zeven keer zo groot als de commissie die verdiend wordt. En dus moet je klant zeven jaar stilzitten. Maar dat doen steeds minder klanten.” Veel kantoren werken inmiddels met abonnementen om de verdiensten rond te krijgen, maar dat vindt Van Brederode een gevaarlijk model. “Je moet dan wel kunnen leveren. Ik vind het een te zware belofte.”

Methode
Volgens Van Brederode neemt zijn systeem adviseurs veel werk uit handen op het terrein van inventarisatie en klantcontact. “Wij hebben een intelligent programma ontwikkeld met beslisbomen op allerlei productgroepen. Het programma is ook in staat om een conclusie te trekken. De klant en de adviseur krijgen beide die conclusie en de adviseur moet daar vervolgens op terugkomen, die moet het afmaken. Want die conclusie uit het programma is geen volwaardig Wft-advies.”

Campagne
Het programma kan op meerdere manieren werken, legt Van Brederode uit. “Je kunt als adviseur uit de catalogus een campagne kiezen. Je wilt bijvoorbeeld een groep klanten benaderen over hun uitvaartverzekering. Of je wilt aan het einde van het jaar een aantal klanten vragen naar hun wensen voor het nieuwe jaar. Noem maar op. Je bepaalt zelf aan hoeveel klanten je de survey stuurt, je moet uiteraard wel de capaciteit hebben om er op terug te komen.” De complexiteit van de surveys verschilt zegt hij. “Het kan heel simpel zijn. ‘Beste meneer of mevrouw, u heeft al een tijdje een inboedelverzekering bij ons. Wij willen graag weten of deze nog voldoet’. En dan volgen een aantal vragen over de gewenste dekking.”

Multiplier
Van Brederode erkent dat er meerdere systemen op de markt zijn die dergelijk voorwerk en inventarisatie voor hun rekening nemen. “Maar dit is toch anders. Dit is geen deeloplossing, dit is een multiplier voor adviseurs. Dit is de adviseur keer vijfhonderd”, zegt hij.
En wat heeft de klant eraan? “Die krijgt aandacht en service. En ook kan de adviseur korting op het advies geven, al zal dat vooral in complexe gevallen aan de orde zijn.” Volgens de makers wordt advies voor de gemiddelde klant hiermee weer mogelijk. “Je kunt nu een massa mensen ineens informeren over een nieuw product. En dan zijn je inspanningen wél lonend. Bovendien is dit een goede kans voor adviseurs om hun klantgegevens te verrijken.”

Dubbeltjeswerk
Aangesloten adviseurs betalen dertig cent voor één klantcontact. Een campagne naar 100 klanten kost een adviseur dus dertig euro. Voor de klant zonder mailadres komt daar nog een postzegel bij. Van Brederode en Ubels zeggen dat ze niet rijk te hoeven worden van hun systeem. “Dit is echt dubbeltjeswerk en alles wat binnenkomt stoppen we weer in het systeem. Het gaat ons er om het vak weer glans te geven.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.