nieuws

Maak social ambassadeurs van uw medewerkers

Branche

Hoe maak je van enthousiaste medewerkers social ambassadeurs? Deze vraag stond centraal tijdens de twee parallelsessies van Arno Brons tijdens de am:dag op 17 november.

Maak social ambassadeurs van uw medewerkers

Arno Brons is managing consultant van Voorzie. Hij stelt dat de manier waarop we communiceren en relaties ontwikkelen in hoog tempo is veranderd. De invloed van social media zal in de toekomst alleen maar groter worden. Brons haalt het boek ‘The conversation company’ aan van Steven van Belleghem. De conversation companies hebben volgens Van Belleghem de toekomst. Het zijn bedrijven die online besproken worden door zowel hun klanten als medewerkers; de Apple’s en KLM’s van deze wereld.

Kansen en mogelijkheden
Maar Brons is ook enthousiast over de kansen en mogelijkheden die social media kleinere ondernemers te bieden heeft. Zeker omdat momenteel slechts 2% van de werknemers content deelt van de werkgever. En dat terwijl vrijwel heel werkend Nederland actief is op social media, zoals WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn.

Parallelsessie Arno amdag

Niet verbieden!
Verbaasd is Brons over het feit dat sommige bedrijven nog altijd verbieden om onder werktijd gebruik te maken van social media. Niet handig, als je bedenkt dat 9 van 10 online consumenten vertrouwt op aanbevelingen van vrienden en familie. De boodschap is duidelijk: zorg dat medewerkers op social media gaan praten over het bedrijf waar ze werken.

Aan de slag met social media
Vrijwel alle medewerkers zijn dus potentiële woordvoerders. Volgens Brons is het belangrijkste dat werkgevers hun medewerkers goed faciliteren en enthousiasmeren in het gebruik van social media. Ga met medewerkers in gesprek over de gedragsregels op social media. Wat vaak ontbreekt, zijn duidelijke richtlijnen in de vorm van een social media strategie. Dat hoeft niet meer te zijn dan één A-4’tje met een aantal kernwaarden. Binnen die kaders hebben medewerkers alle vrijheid om content te delen en te posten.

Wilt u meer weten over hoe u social ambassadeurs maakt van uw medewerkers? Neem contact op met Arno Brons.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.