nieuws

Luyten Adviesgroep slimste bedrijf van Nederland. ‘Wij willen vrienden, geen klanten’

Branche

Luyten Adviesgroep uit Etten-Leur is verkozen tot Slimste Bedrijf van Nederland 2015. De intermediair heeft zich door slim te ondernemen ontwikkeld tot de beste versie van zichzelf, zo oordeelde de jury. Mede-eigenaar Jack Vos: “Wij doen er alles aan om onze mensen te ontwikkelen en daar gaan we heel ver in.”

Luyten Adviesgroep slimste bedrijf van Nederland. ‘Wij willen vrienden, geen klanten’

Het Slimste Bedrijf van Nederland is een wedstrijd van de MKB Krachtcentrale, een landelijk platform dat slim ondernemen stimuleert in Nederland. Kansmakers zijn duurzame bedrijven waarin de missie de baas is en zowel financiële als sociale groei centraal staat. Vier bedrijven vielen bij de editie 2015 in de prijzen, waaronder dus Luyten Adviesgroep, een intermediair met 4.000 particuliere klanten en 1.000 zakelijke klanten in de boeken en met 29 medewerkers in dienst. Mede-eigenaar Jack Vos (foto) vertelt.

Hoe word je het slimste bedrijf van Nederland?
“Dat heeft vooral te maken met de manier waarop wij ziel en zakelijkheid combineren. En dat begint met hoe je intern met mensen omgaat. Wij noemen onze medewerkers niet voor niets mede-ondernemers. In ons bedrijf is geen hiërarchie. Ik ben ook niet de baas, ik ben een leider. Wij letten bij het aannemen van mensen op een bepaalde energie. Een van onze medewerksters is blind. Puur rationeel is dat misschien niet heel handig in een bedrijf als het onze, maar zij brengt zo’n andere energie binnen, dat maakt haar heel bijzonder en waardevol.”

De jury prees ook de manier waarop mensen zich bij jullie ontwikkelen.
“Ja daar gaan we heel ver in. Persoonlijke en spirituele ontwikkeling zijn belangrijk. Wij stellen bijvoorbeeld een spirituele coach beschikbaar voor mede-ondernemers die last hebben van bepaalde blokkades. We willen graag dat mensen goed in hun vel zitten. We werken volgens de principes vertrouwen, vrijheid, verantwoordelijkheid en vitaliteit.”

En wat merken klanten daar van?
“Wij willen geen klanten, maar vrienden en daar zijn we rechtlijnig in. Als we geen goed gevoel hebben bij een aanstaande relatie, dan doen we het niet. Of als een klant bepaald gedrag laat zien dat niet past bij een vriend, dan beëindigen we de relatie.”

Hoe reageert de buitenwereld op jullie werkwijze?
“Nou, soms zijn de reacties best sceptisch. Maar het scheelt dat we een bewezen trackrecord hebben. Onze portefeuille groeit elk jaar met vijf a tien procent. Wij hebben een eigen volmachtbedrijf met een schadepercentage van 30 a 40 procent, terwijl het landelijk op 70 procent ligt. Daarmee kunnen we critici de mond wel snoeren. Dat lage percentage heeft te maken met het feit dat we vrienden hebben en geen klanten. Vrienden bedonderen elkaar niet.”

Krijgt elke klant het verhaal over ziel, zakelijkheid en soul energy?
“Het wordt wel expliciet verteld als klanten ons benaderen. Soms zeggen ondernemers: daar heb ik geen zin in of geen tijd voor. Nou prima, dan is er geen klik. Maar het is geen verhaal van uren hoor, als het gevoel goed is kan het heel snel gaan.”

Levert de titel jullie bedrijf nog iets op?
“De eer. En dat is genoeg, het is een mooi compliment voor wat wij doen in de financiële wereld.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.