nieuws

Knab na koerswijziging in 2 jaar van 6.000 naar 80.000 klanten

Branche

Het heeft even geduurd voordat internetbank Knab op gang kwam, maar na een koerswijziging met de focus op zzp’ers, schoot de bank flink omhoog. Oprichter René Frijters vertelt in het FD over de groei en de mogelijkheden.

Knab na koerswijziging in 2 jaar van 6.000 naar 80.000 klanten

Begin 2014 stond Knab op nog maar 6.000 klanten, en moederbedrijf Aegon overwoog om de stekker uit het project te trekken. Door te veranderen van een pure internetbank naar een bank die zich veel richt op zzp’ers, stroomde het aantal klanten ineens binnen. De 6.000 van begin vorig jaar moet aan het einde van het jaar uitmonden in een verwacht klantenaantal van 80.000. Maar dat is nog lang niet genoeg om zonder verlies te blijven.

Frijters vertelt in het FD dat hij denkt 200.000 klanten nodig te hebben om winst te draaien. In 2017 hoopt hij break-even te draaien. “We hebben veel scepsis bij de consument moeten overwinnen. Mensen wilden zien of we na twee jaar nog wel zouden bestaan. We waren die nieuwe en dure bank. Die sfeer is helemaal omgeslagen”, zegt Frijters. Het grote succes kwam toen in mei 2014 een zakelijke rekening werd geïntroduceerd. Frijters zegt dat Knab voor alle zakelijke klanten de huisbank is. “We hebben fans gecreëerd. Dan gaan mensen over je praten en andere mensen overtuigen om over te stappen.”

Met de huidige focus en aanbod denkt Frijters dat het maximale aantal klanten 300.000 is. “Knab zal altijd een nichespeler blijven”, zegt Frijters.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.