nieuws

Enno Wiertsema: ‘Rating- en reviewcultuur goed nieuws voor adviseurs’

Branche

Inzicht krijgen in de zin en onzin van klantenonderzoek, reviews en ratings. En leren hoe je kunt groeien door meer tevreden klanten. Daar gaat de parallelsessie ‘Become better and tell it‘ over, tijdens de am:dag op 17 november. Adfiz en Tevreden.nl laten samen zien hoe inzicht in klantervaringen adviseurs kan helpen om zich continu te verbeteren.

Enno Wiertsema: ‘Rating- en reviewcultuur goed nieuws voor adviseurs’

Adfiz-directeur Enno Wiertsema presenteert de sessie samen met Govert Janssen, directeur van Tevreden.nl. Wiertsema geeft op verzoek van amweb alvast kort zijn visie op het onderwerp.

Hoe blij moeten adviseurs zijn met de toegenomen rating en reviewcultuur?
“Voor adviseurs is aanbeveling altijd het belangrijkste marketinginstrument geweest. De rating- en reviewcultuur is wat dat betreft niet nieuw. Het is alleen online gegaan en daarmee is het bereik en de impact veel groter geworden. Dat geeft partijen die reviewplatforms faciliteren wel een stevige verantwoordelijkheid om te zorgen voor een goede kwaliteit. Maar overall zou ik zeggen: goed nieuws voor adviseurs. Het geeft meer ruimte om te laten zien wat je waard bent en het geeft je feedback waarmee je je dienstverlening verder kunt verbeteren.”

Waar zouden adviseurs het hardste aan moeten werken: beter scoren op platforms als Advieskeuze.nl of zelf klantonderzoeken houden?
“Volgens mij is dat hetzelfde. Het kan je als adviseur veel opleveren te willen leren van je klantervaringen, zodat je je dienstverlening kan aanscherpen en je kwaliteit kunt blijven verbeteren. Doorlopend klantonderzoek is een heel sterk instrument om continu met kwaliteitsverbetering bezig te zijn. Daar hard aan werken resulteert altijd in betere scores op reviewsites. Ik begrijp de samenwerking tussen Tevreden.nl en Advieskeuze dan ook helemaal. Zij brengen professioneel doorlopend onderzoek samen met reviews en ratings.”

Doorlopend onderzoek naar klantervaringen is een goed idee zeggen jullie in de sessie, maar hoe doe je dat als klein kantoor? Ondersteunt Adfiz daarin?
“Ja, uiteraard door kennisoverdracht. Zoals tijdens de sessie op de am:dag, via webinars en als het gewenst is ook via bijeenkomsten. Bovendien hebben we afspraken gemaakt met Tevreden.nl over een speciaal freemium ter kennismaking en kortingen op de uitgebreidere abonnementen. Wij vinden het voor alle adviseurs belangrijk en daarom is het heel toegankelijk gemaakt.”

Wat zijn snelle goedkope manieren om klantonderzoek te doen en het ook weer terug te geven aan je klanten?
“Er zijn prima oplossingen te krijgen en die hoeven niet de hoofdprijs te kosten. Wij bieden leden een scherp aanbod via Tevreden.nl. Maar ik denk dat het interessanter is goed te bepalen wat het je op moet leveren. De adviseurs die ik actief met klantonderzoek aan de slag zie gaan zijn allemaal enthousiast. Het geeft inzicht in het beslisproces van de klant, wie wil dat nu niet?”

Deze sessie bijwonen? Schrijf je hier in.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.