nieuws

CDFD: ‘Ontwikkelen van examenvraag kan weken of maanden duren’

Branche

Het maken van een examenvraag gaat via een zorgvuldig proces bij het CDFD. Externe auteurs, toetsdeskundigen en inhoudsdeskundigen doen allemaal hun zegje over de vraag, waardoor het maken daarvan soms lange tijd kan duren. Het CDFD legde woensdagmiddag uit hoe dat proces gaat op de docentendagen van de Vereniging Docenten & Assurantie Bankleer (VDAB).

CDFD: ‘Ontwikkelen van examenvraag kan weken of maanden duren’

Het college had toetsingsdeskundige Jeffrey Derks en beleidsmedewerker Marian Meijer naar Nunspeet gestuurd om de groep van ongeveer vijftien docenten uit te leggen hoe het CDFD te werk gaat. “Het maken van een vraag begint bij het stafbureau van CDFD zelf”, begon Derks zijn verhaal. “Wij weten dat vragen bekend worden in de branche en gaan uitlekken, daarom zijn wij constant bezig met het verversen van de examenbank.”

Toetsdeskundigen
De opdracht voor nieuwe vragen wordt uitgezet bij zogenaamde externe itemauteurs. Derks: “Zij gaan de vragen ontwikkelen en komen tot een eerste versie. Die wordt geleverd aan de toetsdeskundigen van het CDFD, waaronder ikzelf. Wij hebben geen verstand van de inhoud, maar weten wel hoe je een goede vraag maakt. Soms sturen wij de vraag nog eens terug, maar als wij hem hebben goedgekeurd sturen we hem nog door naar de externe inhoudsdeskundigen, die inhoudelijk de vraag nog eens goed bekijken.”

Vervloekt
Dat is de laatste controlepost, voordat de vraag in de examenbank wordt opgenomen. Het is een langlopend proces, gaf Derks zelf ook aan. “Het kan weken duren, maar ook maanden, voordat een vraag te gebruiken is.” Het intensieve proces is volgens Derks wel noodzakelijk. “Want als we een controle minder doen, kan er een fout doorheen glippen en dat willen we voorkomen.” Dat lukt de laatste tijd steeds beter, bleek uit de complimenten van een aanwezige docent. “In het begin van het nieuwe examenstelsel heb ik jullie vaak vervloekt vanwege de fouten, maar ik moet jullie complimenten maken, de examens zijn echt goed geworden.”

Inspiratie
Een andere docent wilde weten wat hij zijn leerlingen mag vertellen over het examen op basis van de ervaringen die hij opdoet door zelf het examen te doen. Derks: “Je mag inhoudelijk kijken naar wat voor type vragen er worden gesteld en hoe de verhouding tussen de verschillende vragen is. Dat mogen mensen weten, zolang ze maar niet letterlijk de vraag te horen krijgen.” Dat heeft door de constante veranderingen ook geen nut, gaf Derks aan. “We passen in rekenvragen voortdurend de aantallen aan, waardoor het antwoord ook verandert.” Vragen die vanwege afkeuring of verversing uit de examenbank zijn verdwenen wil het CDFD niet prijsgeven. Derks: “Want het zijn of verkeerde vragen of we gebruiken ze nog wel als inspiratie voor nieuwe vragen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.