nieuws

Verzekeraars niet happig om als eerste te innoveren

Branche

Verzekeraars staan niet te dringen om als eerste over de brug te komen met een baanbrekende innovatie. Het merendeel vindt het ook voldoende om snel een trend te volgen. Dat is een van de conclusies van het onderzoeksrapport ‘A new world of opportunity: The insurance innovation imperative’ van KPMG.

Verzekeraars niet happig om als eerste te innoveren

Het rapport bekijkt de houding tegenover innovatie van de branche en de drang van de verzekeraars zelf. Een van de vragen was of zij graag ‘first movers’ wilden zijn op het gebied van innovatie. Tot de verrassing van de onderzoekers, verzekeraars onderkennen namelijk het belang van innovatie, zei slechts 32% wel als eerste naar buiten te willen komen met innovatie. Daarnaast gaf 40% aan ook genoegen te nemen met de rol van ‘fast follower’. De overige 28% had geen mening hierover. Het zijn vooral de verzekeraars van middelgrote omvang die zichzelf graag kwalificeren als ‘first movers’.

Gebrek aan tijd en talent
De voornaamste uitdagingen op het gebied van innovatie die verzekeraars opgeven zijn een gebrek aan tijd, maar ook een gebrek aan talent. Bijna driekwart van de ondervraagden geeft aan een gebrek aan vaardigheden en capaciteit te hebben om met innovatie aan de slag te gaan. Ook het gebrek aan geld, slechts 39% van de verzekeraars heeft een innovatiebudget, is een veelgenoemde uitdaging.

De verzekeringsbranche maakt wel steeds meer de stap richting een innovatiegezinde houding. De mindset in de branche is veranderd, zegt Mary Trussell van KPMG. In plaats van productgericht denkt zij steeds meer klantgericht. De sector beseft steeds meer dat klanten niet komen voor een specifiek product, maar dat zij geholpen willen worden om een bepaald risico af te dekken.

Focusgebieden
KPMG noemt een aantal focusgebieden voor de branche om wel aan de slag te gaan met innovatie. Zo is het aan te raden om verandering aan te moedigen door een cultuurverandering. Openheid voor het ‘disrupten’ van je eigen businessmodellen is ook belangrijk, evenals het toepassen van toegewijd en flexibel leiderschap, begrijpen waarom je ergens in investeert en leren van anderen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.