nieuws

Fraudebestrijding: samenwerken is samen winnen

Branche

Stel, je hebt te maken met een klant die na een bedrijfsovername plots te maken heeft met veel ziekteverzuim. Je onderbuikgevoel zegt je dat je eigenlijk twijfelt aan de rechtmatigheid van de claims. Wat doe je? Want de klant beschuldigen van fraude is nogal wat…

Fraudebestrijding: samenwerken is samen winnen

Om gevolmachtigde agenten inzicht te geven in fraude en de bestrijding ervan, organiseerde Avéro Achmea een seminar ‘Fraudebestrijding Inkomensverzekeringen’. Doel: hen helpen en ondersteunen bij fraudebestrijding om samen één front te vormen tegen fraude.  Veel aanwezigen stonden verbaasd over het inzicht dat ze hier kregen. ‘Wij dachten dat we bij fraudebestrijding alleen stonden, maar hier zien we dat dit gelukkig niet zo is’, reageerde een deelnemer. Een ander was verrast over de complexiteit van fraude.

Standaard aanpak bestaat niet
Want complex is het. Fraudeurs maken misbruik van de verdere integratie en digitalisering van de dienstverlening. Dat maakt het voor hen gemakkelijker om hun frauduleuze praktijken over meerdere verzekeraars en regelingen uit te ‘smeren’. En juist dat maakt het moeilijk om fraude te ontdekken, tegen te gaan en te voorkomen. Daar komt bij: fraude verschijnt in vele gedaanten. Daarop grip krijgen, is lastig en een gestandaardiseerde aanpak bestaat niet.

Trek de Fraudekaart
Veel verzekeraars en volmachtkantoren doen al veel om fraude te bestrijden. Zo wisselen verzekeraars – uiteraard conform de wettelijk vastgestelde privacyrichtlijnen – onderling veel data uit om wanpraktijken op te sporen. Maar de behoefte aan meer kennis en meer ondersteuning is groot. Daarom stelde Avéro Achmea een handzame notitie op over de uitgangspunten van fraudebestrijding. Daarin beschrijft ze onder meer de soorten fraude, de indicatoren die op fraude kunnen wijzen en de criteria waaraan te nemen maatregelen moeten voldoen wanneer fraude is ontdekt. Daarnaast ontwikkelde Avéro Achmea de Fraudekaart Volmacht Inkomen die helpt om frauduleus handelen vroegtijdig te detecteren en aan te melden. Deze instrumenten presenteerde ze op het seminar.

Erken de urgentie
Daar werd ook duidelijk dat ‘samen optrekken’ cruciaal is om fraude duurzaam en succesvol te bestrijden. De deelnemers gingen naar huis met diverse concrete aanbevelingen op zak:

  • Erken de urgentie van het fraudeprobleem, denk aan het gezamenlijke belang en zoek de samenwerking op met verzekeraars.
  • Werk aan de competenties van medewerkers, zodat zij fraude herkennen en kunnen bestrijden. (Volgens onder meer de politie is er op dit moment een tekort aan medewerkers met de juiste kennis, competenties en ervaring op het vlak van fraudebestrijding.)
  • Zoek naar nieuwe samenwerkingsvormen tussen gevolmachtigde agenten en verzekeraars. Wissel kennis uit, bijvoorbeeld over risicoprofielen, en pas nieuwe methoden en technieken toe.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.