nieuws

Dolders: ‘Digitalisering vraagt om nieuwe afspraken’

Branche

Tijdens een actualiteitenbijeenkomst van Legal & General constateerde directeur Arno Dolders dat digitalisering om andere en nieuwe afspraken vraagt. “Er ontstaan nieuwe communicatiestromen tussen klant, adviseur, bemiddelaar en verzekeraar. Ook moeten we bepalen wie wat doorbelast aan de klant.”

Dolders: ‘Digitalisering vraagt om nieuwe afspraken’

“We zullen als sector goede afspraken moeten maken hoe we bij die flexibele communicatiestromen de zorg voor de klant goed regelen. We moeten voorkomen dat klanten tussen wal en schip vallen omdat verzekeraar en adviseur denken dat ‘de ander’ het wel geregeld zal hebben”, aldus Dolders. Ook is hij van mening dat er nagedacht moet worden welke handelingen door wie aan de klant worden door belast. “Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de ene klant er voor kiest veel handelingen rechtstreeks met de verzekeringsmaatschappij af te wikkelen en de andere klant alle contacten laat verlopen via zijn adviseur wanneer de premie voor beide type klanten gelijk is terwijl de adviseur zijn werkzaamheden extra doorbelast aan de klant”, zegt Dolders.

Personeelsbehoefte
Volgens Dolders zal onder invloed van digitalisering en opkomst van hybride advisering de personeelsbehoefte sterk veranderen. “De digitalisering van werkprocessen leidt tot een sterke vermindering van de papierstroom. Allerlei routinematige handelingen worden minder. Bij verzekeraars, maar ook bij banken, is te zien dat het aantal werknemers sterk daalt. Ik verwacht dat die ontwikkeling zich in de komende jaren verder zal doorzetten. Maar ook bij financieel advieskantoren zullen de gevolgen merkbaar zijn. De vraag naar medewerkers die op klassieke wijze administratieve werkzaamheden verrichten, zal minder worden. Ik verwacht dat de instroom van nieuwe medewerkers meer en meer zal komen te liggen op HBO werk- en denkniveau waarbij steeds meer belang wordt gehecht aan sterke communicatieve en adviesvaardigheden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.