nieuws

Blockchain gaat de verzekeringsbranche op z’n kop zetten

Branche

Afgelopen week was Achmea veel in het nieuws. Veertien man uit de top van het verzekeringsbedrijf zijn een week naar Silicon Valley geweest en hebben in een interview in het Financieel Dagblad uitgebreid beschreven met welke nieuwe ideeën men is teruggekomen.

Blockchain gaat de verzekeringsbranche op z’n kop zetten

Het idee van big data, extra korting geven aan de hand van voertuigdata, kreeg de meeste aandacht. Bij De wereld Draait Door, het CPB en op social media was er veel bezwaar tegen dit initiatief. Op zich gek, aangezien Fairzekering al in 2014 de Generali AM Innovatieprijs heeft gewonnen met exact hetzelfde concept. Dus zo bijzonder is dit idee niet meer. Men is bang dat met deze technologie alleen de rijken nog een verzekering kunnen betalen, omdat dit systeem niet solidair is. De schaderijders worden zichtbaar en krijgen geen korting. Dit principe hanteren wij echter al jaren: het bonus-malussysteem. Een achterhaald systeem wat bij de meeste klanten onduidelijk is en tot veel irritatie lijdt, maar het principe blijft hetzelfde. Diegene die veel schade rijdt, zal meer betalen. Niets nieuws dus.

Innovatie ten top: blockchainverzekeringen
Vreemder is echter dat een ander veel revolutionairder idee nagenoeg geen aandacht kreeg: blockchainverzekeringen. Afgelopen zomer had ik in het am magazine al aangegeven dat dit de innovatie voor de verzekeringsbranche voor de komende 10 jaar gaat worden.

Blockchain is vooral bekend van de digitale munt bitcoin. Met deze technologie kunnen twee partijen zonder tussenkomst van derden betrouwbare transacties afhandelen door hun computers te verbinden. Er is dus geen bank of verzekeraar meer nodig. De betrouwbaarheid wordt nu gecontroleerd door het netwerk.

De verzekeringswereld op z’n kop
Met de techniek zal de verzekeringswereld er totaal anders uit zien. Tussenpersonen worden grotendeels overbodig, verzekeraars hebben veel minder personeel nodig waardoor de premie enorm zal dalen. Sterker nog, verzekeraars worden overbodig, tenminste fysiek. Op papier zal er nog altijd een partij moeten zijn die de premie kan innen en de schade zal moeten uitkeren. Oh ja, en een vergunning van de AFM en DNB. Maar grote kantoorpanden en verzekeringsspecialisten zijn niet meer nodig. Alleen programmeurs.

Digitaal onderhoudsboekje
Er zijn nog veel meer voordelen. Met blockchain kan je een digitaal onderhoudsboekje generen waardoor je exact kan weten wat er met je auto is gedaan. Maar ook het kentekenregister van het RDW is overbodig, Stichting CIS, softwareapplicatie FISH en noem maar op. Allemaal overbodig met de blockchaintechnologie.

Sneller schade afwikkelen
Ook de schadeafwikkeling zal sneller kunnen verlopen. Met blockchain is het mogelijk om binnen een paar seconden na de schadebegroting van een schadehersteller het geld overgemaakt te hebben naar de klant of schadehersteller. In bitcoins of in euros.

En straks met de slimme auto kan de auto zelf al bepalen of er schade is, direct een afspraak inplannen met een schadehersteller en aan de verzekeraar verzoeken de schadehersteller te betalen. En dit allemaal dankzij blockchain.

Verandering kost tijd
Maar zoals het zo vaak met nieuwe techonologieën gaat, heeft het tijd nodig om bij de meeste mensen door te dringen. Dat het onze branche gaat veranderen is een ding dat zeker is. Bekijk voor de gein maar eens dit filmpje over de acceptatie van de mobiele telefoon.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.