nieuws

Advieskeuze.nl wijzigt de zoekresultaten

Branche

Advieskeuze.nl heeft met ingang van 1 oktober twee wijzigingen doorgevoerd waardoor de uitkomst van de zoekresultaten op de website gewijzigd is. Standaard staat nu het vinkje  ‘Alleen gecontroleerde data’ aan en de score is uit de zoekresultaten gehaald. Nu verschijnen kantoren met de meest recente reviews én waarvan de gegevens gecontroleerd zijn, bovenaan.

Advieskeuze.nl wijzigt de zoekresultaten

De wijziging is niet door iedereen positief ontvangen, zo valt onder meer op Twitter te lezen. Het feit dat men nu € 99 moet betalen om de gegevens te laten controleren, is bijvoorbeeld Desmond Stevens van Borghese Financiën & Assurantiën wat rauw op zijn dak gevallen. “Ik vraag mijn klanten heel actief om reviews en nu verschijn ik alleen in de zoekresultaten als consumenten eraan denken het vinkje bij ‘Alleen gecontroleerde data’ weer uit te zetten. Ook rijst bij hem de vraag hoe objectief Advieskeuze.nl nog is als je alleen bovenaan komt in de zoekresultaten als je een pakket afneemt. Overigens is hij wel van plan de dienst af te nemen.

Begrip
Bij Advieskeuze.nl is begrip voor dit gevoel. “Wij hebben samen met de Consumentenbond heel goed en lang nagedacht over deze stap. Wij krijgen echter van consumenten te vaak de klacht dat de gegevens van de adviseur die op de website staan niet kloppen. Dat varieert van verkeerde openingstijden van kantoren tot verkeerde tarieven voor de dienstverlening van een kantoor. Ons doel is eerlijke en betrouwbare informatie te laten zien. Wij willen de adviseur op deze manier stimuleren om te zorgen voor goede en betrouwbare data en dat kan alleen als wij die controleren”, zegt commercieel directeur Christian Bouter. “En ja daar moet men voor betalen, want het kost veel tijd om alles te controleren, ook de wijzigingen die adviseurs doorvoeren.”

Score
De tweede wijziging betreft de score op basis van het aantal reviews. “Ook daar zagen we dat adviseurs bijvoorbeeld twee of drie reviews binnenhaalden en daarmee een hoge score behaalden op de website en vervolgens geen moeite meer deden. Door die score eruit te halen en het zoekresultaat te baseren op meest recente reviews activeren we de kantoren om actief reviews te werven”, legt Bouter deze stap uit. “In het oude model kon het verzamelen van veel reviews in je nadeel werken en voor een lagere score zorgen. Nu ligt de focus op recente reviews.”

Nieuwe wereld
Volgens Bouter moeten advieskantoren de stap naar de nieuwe advieswereld maken. “Wij zijn een honderd procent onafhankelijk platform en worden niet betaald door wie dan ook. Nog steeds worden alle kantoren getoond, alleen filteren we nu kantoren uit die de gegevens hebben laten controleren. Het enige dat wij nastreven is de toegevoegde waarde van de adviseur in beeld brengen. Niets meer, niets minder. Als we ons laten betalen voor een lead, raken we onze onafhankelijkheid kwijt”, aldus Bouter. “Dit is verdienmodel 2.0, wij hebben namelijk geen enkel commercieel belang om kantoren te ‘ranken’.”

Objectieve kwaliteit
Een volgende stap die Advieskeuze.nl wil zetten, is de objectieve kwaliteit van advieskantoren in beeld brengen. “Bij deze dan ook een oproep aan de branche om alle gegevens met elkaar te delen en zo te zorgen dat we daadwerkelijk de objectieve advieskwaliteit kunnen meten. Het moet wel een model zijn dat is geaccepteerd en wordt gedragen door de branche. We zijn inmiddels al in een vergevorderd stadium om dit voor elkaar te krijgen. Dus nee, het is geen utopie”, aldus Bouter.

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.