nieuws

Klant-erger-je-niet

Branche

Gamen wordt steeds populairder. Waar het spelen van games eerst associaties opriep met puisterige pubers is het steeds meer uitgegroeid tot een volwassen vorm van vrijetijdsbesteding voor miljoenen mensen. Als we gamen in onze vrije tijd zo leuk vinden, waarom gamen we dan niet wat meer in onze werkomgeving? En dan bedoel ik niet dat we onder werktijd massaal aan het Candy Crushen gaan op onze smartphones. Nee, ik heb het over business games: in een simulatie inzichten opdoen die je kunt toepassen binnen jouw onderneming. Eigenlijk is gamen ‘trainen’, maar dan in een modern jasje.

Klant-erger-je-niet

Op Wikipedia wordt Gamification omschreven als ‘het gebruik van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext, om de gebruikers te stimuleren hun taken te vervullen.’ Daarmee geven games medewerkers een doel om naartoe te werken. Geen virtueel doel zoals in een virtueel spel, maar een doel in de echte wereld.

Spel geeft inzicht
Binnen Voorze maak ik vaak gebruik van business games. Daarmee bied ik deelnemers een simulatie (spelomgeving) waarin ze inzichten opdoen, die ze daarna kunnen vertalen naar inzichten voor het eigen gedrag binnen de onderneming. Het is bijzonder leuk om te doen, gamen is fun, maar met een serieus leerdoel. Het is mooi om mensen in een spel fouten te zien maken waar ze vervolgens zelf het hardst om moeten lachen. Fouten maken mag dus. Nog mooier is het, om te concluderen dat ze het daarna anders gaan doen in het ‘echte leven’.

Klant-erger-je-niet
De game die we binnen Voorzie veelvuldig spelen met financieel advieskantoren heet Klant-erger-je-niet. Alleen de titel staat al garant voor een hoop lol. In dit specifieke spel leert de organisatie het belang van klantgericht gedrag. Prettige bijkomstigheid: van een presentatie onthouden deelnemers doorgaans 10 tot 20% van de inhoud, bij business games, zoals Klant-erger-je-niet of Voorzie The Game, is de beklijvingsfactor veel hoger, tot wel 80%. Dit percentage laat zien dat games een zeer effectief instrument zijn bij het initiëren van veranderingen.

Mijn advies voor financieel adviseurs in 2015: speel ook eens een (business)spel, maar pak het serieus aan. En maak er geen spelletje van.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.