nieuws

Keurmerk verliest in 2014 één verzekeraar

Branche

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren had eind 2014 één verzekeraar minder dan een jaar eerder. In 2014 stopten er twee verzekeraars met het Keurmerk en kwam er één nieuwe partij bij. Dat staat in het jaaroverzicht van 2014, waaruit ook blijkt de keurmerkhouders moeite hebben met de formulering en correctheid van hun teksten.

Keurmerk verliest in 2014 één verzekeraar

Door het verlies van een partij waren er eind 2014 nog 45 keurmerkhouders over. Zes partijen moesten een herbeoordeling ondergaan, maar zij slaagden alle zes. Het Keurmerk liet afgelopen jaar ook de teksten van 25 verzekeraars toetsen door de afdeling Taal en Communicatie van de Vrije Universiteit. Daaruit bleek dat ruim de helft van de communicatie-uitingen als ‘redelijk/goed’ of beter werd beoordeeld. Maar de formulering en correctheid van de teksten laat vaker wat te wensen over.

Verzekeraars scoren doorgaans goed op presentatie, opbouw en inhoud van hun teksten. Maar de formulering en de correctheid van de teksten wordt een stuk minder beoordeeld. Het gros van de verzekeraars moet het doen met een matig tot redelijke beoordeling op dat vlak. De verzekeraars krijgen wel adviezen mee van de universiteit. De meest voorkomende adviezen zijn:

  • Gebruik correct Nederlands; zorg ervoor dat de spelling klopt, schrijf tientallen, honderdtallen en getallen tot 21 in letters en zet punten en komma’s correct in de tekst;
  • Geef heel duidelijk contact- of bereikbaarheidsinformatie, zodat mensen eenvoudig contact kunnen opnemen als zij een vraag hebben;
  • Formuleer helder; gebruik geen lijdende vormen, ambtelijke taal of ingewikkelde zinnen. Houd het simpel en schrijf actief. Zorg er bij opsommingen voor dat alle onderdelen van de opsomming aansluiten op de startzin;
  • Gebruik geen moeilijke woorden of vaktaal. Is dat niet te voorkomen? Verwijs dan door naar een toelichting of meer informatie;
  • Plaats tussenkopjes die de inhoud van de tekst daaronder samenvatten. Samen vormen de kopjes de rode draad in de tekst.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.