nieuws

Goede voornemens (8, slot): Enno Wiertsema

Branche

Een bewogen jaar was 2014 zeker voor de verzekeringsbranche. In het kader van terug- en vooruitkijken vroeg am een aantal prominenten uit de branche wat we het komende jaar niet meer en wat juist wel moeten doen. Enno Wiertsema, algemeen directeur van Adfiz, vindt dat er meer gekeken moet worden naar de opbrengst van advies, dan alleen naar de kosten ervan.

Goede voornemens (8, slot): Enno Wiertsema

Volgens Wiertsema is er in 2014 te veel gepraat over de kosten van advies: “Het is goed dat de klant zich realiseert wat advies kost, en het is goed dat de klant zich realiseert dat hij dat uiteindelijk zelf betaalt, maar daarmee is het doel wel bereikt. We moeten ons niet blindstaren op de kosten van advies alsof daar een reusachtig gevaar voor de klant in schuilt. We moeten vooral gaan kijken naar wat onafhankelijk advies oplevert. Individueel is die opbrengst het beter omgaan met eigen risico’s en het beter plannen van de eigen financiën. En indien nodig ook het realiseren van beter passende financiële oplossingen. Maatschappelijk betekent dat betere marktwerking, maar ook minder risico op pensioentekorten, betalingsproblemen en onder- of oververzekering. Als we vaker praten over de opbrengst van advies, zal de klant niet alleen maar willen besparen op advieskosten. Uiteindelijk is hij dan veel beter uit dan wanneer hij, onbedoeld, kiest voor verkeerde producten of te weinig dekking.”

Advies is corebusiness
In 2015 moet de branche van Wiertsema meer aandacht besteden aan het verschil tussen directe verkoop en advies en bemiddeling: “Een onafhankelijk adviseur werkt voor de klant, en zijn corebusiness is advies. De echte risico’s zitten in het doe-het-zelfkanaal waar de klant zonder enige kennis van zaken zijn gang kan gaan. En in het directe kanaal, waar verkopers wel passende producten moeten aanbieden, maar van wie de corebusiness toch echt productverkoop is. En die hebben dus geen belang om naast de eigen hypotheek te wijzen op de goedkope ORV van de concurrent. Of om tijdens de looptijd te waarschuwen dat je elders intussen beter uit bent. Dat doet een adviseur wel. Er moet balans zijn tussen de impact van maatregelen en de omvang van risico’s. Want als we de risico’s voor de klant echt willen beperken, dan moeten we ook duidelijk zijn over die risico’s. Wat zijn de risico’s van directe verkoop, hoe werken daar de prikkels? En daarnaast, hoe houden we onafhankelijk advies betaalbaar en dus toegankelijk voor iedereen? Dat zijn de vragen waar we in 2015 aandacht aan moeten besteden als branche.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.