nieuws

‘De klant bepaalt toch wie hem vertegenwoordigt?’

Branche

Wat als aanbieders weigeren om met een intermediair samen te werken? En moeten zij daarbij objectieve acceptatiecriteria hanteren? Die vragen stonden centraal in een recente aflevering van am:rubriek Het Consult.

‘De klant bepaalt toch wie hem vertegenwoordigt?’

De vragen kwamen van Maurice Vollebregt, algemeen directeur van Vollebregt Verzekeringen, een Nijmeegs kantoor met vijftien medewerkers dat zich bezighoudt met uitvaartverzekeringsadvies en -bemiddeling. Het bedrijf beschikt over 118 websites met betrekking tot uitvaartverzekeringen. Het adviseren gebeurt telefonisch en kost inclusief bemiddeling € 218,75. Vollebregt is actief in het opkopen van portefeuilles en niet terughoudend in het oversluiten van uitvaartverzekeringen. Hij loopt er tegenaan dat bepaalde verzekeraars geen zaken met zijn onderneming willen doen en vindt dat hij op onduidelijke gronden wordt afgewezen.

Wantrouwig
Het panel, bestaande uit Jurjen Oosterbaan van Bureau D&O, Antoinette Kalkman van Nationale Waarborg en René van der Linden van Movir, was niet erg op zijn hand. Oosterbaan: “Wat moet je met 118 websites? Ik snap wel dat aanbieders wantrouwig zijn. En ik vind, om maar meteen tot de kern van het vraagstuk te komen, dat de verzekeraar het recht heeft om eisen te stellen aan degene met wie hij zaken doet. Sterker: ik wíl dat hij zich met de bemiddelaar bemoeit.” Antoinette Kalkman van Nationale Waarborg: “De verzekeraar loopt een reputatierisico. Ik vind het niet vreemd dat een aanbieder wil weten met wie hij exact zaken doet. Elke schakel in de keten heeft de morele verantwoordelijkheid om te zorgen dat het goed komt met de klant en andere schakels mogen en moeten daar het fijne van weten.”

EQ
Ook René van der Linden, manager Marketing & Sales bij Movir, vindt dat een verzekeraar het recht heeft en moet houden om een samenwerking te weigeren. “Wij hebben een verantwoordelijkheid richting de klant. Als verzekeraar willen wij een bepaalde dienstverlening aanbieden en een stem hebben in de kwaliteit. Keiharde criteria zijn daar niet voor, het gaat vooral om wederzijds vertrouwen. Een acceptatiebeleid op alleen objectieve gronden gaat niet werken. Ik mis dan de EQ. Ik wil geen checklist afvinken, alle tien akkoord en we gaan zaken doen.”

Conservatisme
Maurice Vollebregt vond de standpunten van het panel nogal protectionistisch. “Er hangt hier een odeur van conservatisme. De verzekeraar is toch niet het politieagentje van de toezichthouder? Ze moeten producten leveren. De klant bepaalt toch wie hem vertegenwoordigt? Hoe komen we als branche verder als we blijven hangen in deze oude ideeën?”

Het hele verhaal staat in het derde nummer van het vernieuwde am.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.