nieuws

AFM deelt pluim uit aan verzekeraars en banken

Branche

De Autoriteit Financiële Markten heeft complimenten uitgedeeld aan verzekeraars en banken. De financiële instellingen krijgen een pluim omdat ze informatie voor klanten dusdanig hebben aangepast dat het beter vindbaar en te begrijpen is.

AFM deelt pluim uit aan verzekeraars en banken

Tot twee jaar terug was dit bij de instellingen lang niet altijd het geval. “Jarenlang was klantinformatie te juridisch en niet altijd vindbaar”, schrijft de toezichthouder. “Het was daardoor voor de klant niet duidelijk hoe een product werkt.” Onder meer door filmpjes te laten zien van klanten die offertes en brochures niet begrijpen, probeerde de AFM verzekeraars en banken aan te sporen de informatie duidelijker te maken. “Voor sommigen in de sector waren deze filmpjes een eyeopener, voor anderen waren deze filmpjes de aanleiding om structureel de onduidelijkheid bij de klant weg te nemen.”

Taal en structuur
Deze pogingen van de financieel dienstverleners zijn wat de AFM betreft geslaagd. “Banken en verzekeraars zoeken tegenwoordig aansluiting bij de taal en structuur die hun klanten begrijpen. De klant krijgt door de duidelijke informatie steeds meer grip op zijn financiële toekomst.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.