nieuws

Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur

Branche

Adviseurs hebben in de nabije toekomst toegang tot álle aanbieders van verzekeringen. Daarmee verwacht de klant nog meer van zijn adviseur, namelijk dat hij de hele markt kent én kan vergelijken. Voor de adviseur betekent dit: overzicht houden om zijn klant van dienst te blijven.

Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur

In 2020 is het gemeengoed dat adviseurs niet alleen zaken doen met intermediaire verzekeraars maar ook met anderen. Arno Brons, senior consultant Voorzie, denkt dat het wegvallen van die beperking veel impact gaat hebben op de manier van werken van adviseurs. “In 2020 is de label-kanaalkoppeling voorgoed verleden tijd. Van adviseurs zal worden gevraagd te adviseren, waarbij hij het hele marktaanbod in ogenschouw neemt. Ongeacht of dit direct, indirect of online beschikbaar is. Daarmee wordt advies het product en is de financiële oplossing het resultaat van het adviestraject van de nabije toekomst.”

Aanbieders

Het staat volgens Brons buiten kijf dat adviseurs met meer aanbieders gaan samenwerken. “Ze moeten voor de klant veel meer producten met elkaar kunnen vergelijken en daar bovendien goed in adviseren. Dat is complex en het aanpassen van de interne processen – denk aan de voorbereiding van een adviesgesprek of het uitwerken van een adviesdocument – is een must. Het zal efficiënter moeten, waarbij automatisering een goed hulpmiddel kan zijn.”

Overzicht
Ook in de back office zal het nodige veranderen, voorspelt Brons. “Ook daar neemt de complexiteit toe door al die aanbieders en verschillende producten en processen. De adviseur kan hier zijn waarde bewijzen door voor de klant het overzicht te bewaren op diens totale portefeuille, ook als deze geheel of gedeeltelijk in beheer van een direct writer is. Ook hier zijn automatiseringsoplossingen, zoals digitale dossiers en een CRM-systeem, zeer nuttig. Sterker nog, het automatiseren van bepaalde zaken is eigenlijk onmisbaar om de klant van dienst te zijn en te blijven.”
Het onderwerp ‘Veel aanbieders, maar nog steeds 1 adviseur” maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Trend 6: ‘Adviseren wordt co-creëren’

Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’

Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: Community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘Advies is het product’

 

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.