nieuws

Reaal gaat ‘klantreizen’ inrichten

Branche

Dat Reaal direct gaat is volgens RvB-lid Wim Henk Steenpoorte niet de goede formulering, maar feit is wel dat de verzekeraar na de zomer ‘klantreizen’ gaat inrichten waarlangs klanten producten af kunnen nemen: rechtstreeks of via een adviseur. Dat zegt Steenpoorte in de am: die vandaag verschijnt.

Reaal gaat ‘klantreizen’ inrichten

Iedere verzekeraar moet volgens Steenpoorte nadenken over het distributievraagstuk. “Zwitserleven heeft met Zwitserleven Pensioen Services al langer een direct loket en ook Reaal denkt erover na. Maar dat Reaal direct gaat vind ik niet de goede wording. Reaal gaat de klant ondersteunen op iedere weg die hij of zij kiest. We gaan klantreizen inrichten waarlangs klanten producten af kunnen nemen. De klant bepaalt of hij rechtstreeks wil sluiten of via een adviseur, Reaal faciliteert. Dat moet een naadloos geheel vormen. Na deze zomer willen we de eerste proeve van bekwaamheid gaan afleggen.”

Bitter
Steenpoorte vertelt in het interview verder over de nationalisatie van SNS Reaal. Heel even heeft hij overwogen om het bedrijf te verlaten toen de nationalisatie begin vorig jaar een feit werd. Zijn collega’s Ronald Latenstein en Ference Lamp maakten meteen hun vertrek bekend. “We hebben daar als raad van bestuur natuurlijk over gesproken”, zegt Steenpoorte. “Dat waren heftige uren. De mannen die vertrokken, zagen het niet als verraad dat wij bleven. Dat was belangrijk voor me. Ook vanuit het ministerie werd een beroep op ons gedaan. Voor de continuïteit was het van belang dat niet iedereen vertrok.” Hij beschouwt de nationalisatie als een traumatiserende ervaring. “Je bent medeverantwoordelijk voor een bedrijf waarin je heel hard werkt en dat mislukt in de ultieme vorm. Dat is bitter.”

Consolidatie
Verder houdt Steenpoorte een pleidooi voor consolidatie. Het veranderende distributielandschap is volgens hem de grootste aanjager daarvan. “In het verleden konden verzekeraars via 10.000 intermediairs met een keurig verdienmodel zaken doen. Wij hoefden onszelf met een kleine slagvaardige buitendienst alleen maar onder de aandacht van die 10.000 intermediairs te brengen. Nu moeten we ons merk in the eyeball of the consumer zien te projecteren. Duurzaam ons merk onder de aandacht brengen. Dat kost enorm veel geld: denk alleen aan klantcontactcentra, websites, mobile apps en webcare. Je kunt dus simpelweg niet duurzaam een hele hoop verzekeraars in de lucht houden.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.