nieuws

Wft biedt genoeg ruimte voor verkort adviestraject

Branche

De Wet op het financieel toezicht (Wft) laat ook ruimte voor een verkort adviestraject, in plaats van het idee dat het geven van een integraal advies een must is. Dat zei Erik Mars, manager Legal en Compliance van Bureau D & O, in een pleidooi voor dienstverlening op maat.

Wft biedt genoeg ruimte voor verkort adviestraject

Mars deed de uitspraken op een actualiteitenbijeenkomst van Bureau  D & O en VVP. Volgens hem worden de wettelijke adviesregels op dit moment verkeerd uitgewerkt, waardoor het advies een proces van afvinken is geworden en het idee is ontstaan dat integraal adviseren een must is. Mars: “Advies is een complianceverhaal geworden. Adviseurs zetten eerst 36 vinkjes voordat ze denken: dit advies zou wel eens kunnen voldoen.”

Maar volgens Mars is er genoeg ruimte voor een tussenvorm tussen het volle adviestraject en execution only. Artikel 4:23 van de Wft spreekt van een inventarisatie ‘voor zover dit redelijkerwijs relevant is’ voor het geven van een advies. Daar ligt volgens Mars de wettelijke ruimte. “Tot op heden is dit uitgelegd als: meer, meer, meer. We hebben elkaar met z’n allen gek gemaakt. Maar het kan ook betekenen dat je minder info wint, zo lang je daarmee tot hetzelfde advies komt.”

Volgens Mars is het wel belangrijk om in zo’n geval alle afspraken die met de klant worden gemaakt goed op papier te zetten, evenals de keuzes die de klant zelf maakt en de zaken waarvoor hij advies wil krijgen. Mars adviseerde de aanwezige financieel dienstverleners om aan te geven waarmee (bijvoorbeeld vergelijken, afsluiten of adviseren) zij de klant kunnen helpen. “Maak duidelijk aan welke klantbehoeften je kunt voldoen, dat is ook voor de klant duidelijker.” Het betekent niet dat de financieel dienstverlener voor de rest alles mag laten lopen. Mars: “Grijp wel in als je ziet dat het fout gaat.”

Het zijn volgens Mars allerlei elementen van de definitie van dienstverlening op maat, die hij in de volgende punten samenvat:

  • U moet een advies geven dat past bij de klant;
  • Een passend advies hoeft niet per se een uitgebreid advies te zijn;
  • De klant mag participeren in het adviestraject waardoor het adviesproces sneller kan verlopen;
  • Stappen die niet nodig zijn om te komen tot een passend advies moeten achterwege blijven.
Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.