nieuws

Weurding: ‘Werk aan de winkel voor verzekeraars’

Branche

“Zolang we onze producten niet aan onze moeder kunnen uitleggen, is er werk aan de winkel.” Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars, sprak die woorden deze week uit tijdens het jaarlijkse Actuariaatscongres van studievereniging VSAE. Weurding nam de studenten en professionals mee op een tour de transparantie.

Weurding: ‘Werk aan de winkel voor verzekeraars’

“Als we klanten vragen hoe zij tegen eenvoudige producten aankijken, of welke verbeteringen zij zien, dan gaat het altijd over klantcommunicatie: gebruik meer Jip en Janneke-taal en maak duidelijke voorwaarden”, aldus Weurding op het congres dat dit jaar in het teken stond van transparantie.

Hij leidde de circa 200 toehoorders van een onbekommerde wereld in de jaren ’80 waarin vertrouwen vanzelfsprekend was, via een donkere periode waarin gebrek aan transparantie en de kredietcrisis leidden tot teleurstelling bij klanten, naar het nu.  Weurding. “Ook nu nog is het vertrouwen laag en klanten worden veeleisender. Verzekeraars staan blijvend in de spotlights.”

Keuzevrijheid

De komende tijd moeten de klanten volgens Weurding daadwerkelijk de vernieuwing uit het programma VerzekeraarsVernieuwen gaan merken, onder meer door vereenvoudiging van producten of betere klantcommunicatie. “Onze visie is dat de klant keuzevrijheid heeft door vindbare, begrijpelijke en vergelijkbare informatie. Daarmee doen we niet alleen recht aan de wensen van de klant, maar ook aan zijn belangen. Omdat we hem zo zekerheid kunnen bieden. We zijn dus op weg terug naar vertrouwen, met zekerheid als uitgangspunt.”

Hertsenberg

Ook Antoinette Hertsenberg sprak het publiek toe. De presentatrice van TROS Radar riep actuarissen op om voor de klant ook beter uit te rekenen wat een financieel product ‘netto onder de streep’ kost en welke invloed kosteninhoudingen op het eindkapitaal hebben. Ook de impact van eventuele tegenspoed moet volgens Hertsenberg veel beter worden gecommuniceerd. Zij riep verzekeraars op tot een recall van beleggingsverzekeringen. “De eerste maatschappij dit dat doet, is welkom in mijn programma.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.