nieuws

Visie van de verzekeraar: Aad Veenman

Branche

Aad Veenman, lid Raad van Commissarissen Achmea, gaf zijn visie op ondernemerschap in de financiële dienstverlening zowel vanuit de invalshoek van Achmea als vanuit zijn bestuurservaringen in het Nederlandse bedrijfsleven.

Visie van de verzekeraar: Aad Veenman

Veenman signaleerde een aantal zaken die volgens hem belangrijk is voor het ondernemerschap in deze tijd. Anders dan in het verleden is een ondernemer in deze tijd volgens Veenman een persoon die een commercieel doel nastreeft,  maar daarbij ook let op de maatschappelijke bijdrage die hij levert.

Handicap

Financiële adviseurs opereren daarbij nu in een sector waar het vertrouwen niet op het hoogste niveau is. Dat is een handicap. Tegelijkertijd worden klanten steeds kritischer. Het antwoord van de financieel adviseur zal moeten zijn om nóg beter te weten wat het denkpatroon van de klant is. En van de klant van de klant. Echte verdieping dus van de klantrelatie.

Veenman constateert daarbij dat het model van business-replicatie, in plaats van businessmodel innovatie,  voor sommigen wel degelijk ook heel vernieuwend kan zijn. In die vernieuwing is de driehoek klant – expertise – functie belangrijk.  Financiële adviseurs kunnen vernieuwen door veranderingen aan te brengen op die driehoek. Nieuwe expertise voor bestaande klantengroepen, nieuwe klantengroepen voor bestaande expertise of functionaliteiten (in dit geval advisering)  veranderen. En degenen die zich het beste aanpassen aan de veranderende omstandigheden, zullen het beste overleven. Het is belangrijk dat verzekeraar en financiële adviseur daar samen aan werken.

Veranderproces

De veranderingen gaan ongelofelijk snel. Je kunt processen anders organiseren in eigen huis en dat in een hoog tempo doen, maar in de samenleving wordt het veranderproces vervolgens nog eens versneld. Mensen vinden er iets van, laten dat blijken en beïnvloeden anderen, bijvoorbeeld door social media. Daar moet je wel mee om kunnen gaan. En op anticiperen.  En je zal dus ook steeds moeten kijken of het goed werkt wat je hebt bedacht en geïnitieerd.

Daarbij heb je ook te maken met toezichtketens. Nieuwe regels zijn vaak incident-gedreven en ze pakken rulebased uit. Dat gaat met traagheid door de ketens heen en dat is een gevaar voor flexibiliteit en ondernemerschap. Het enige antwoord is dat het klantbelang volkomen centraal moet staan. De financiële adviseur zal overwinnen als hij een echte partner voor zijn klant is.

Sterk label
Veenman is van mening dat het intermediair van grote waarde is als toegangspoort voor Achmea. Zij zijn in alle processen in de samenleving van toegevoegde waarde. En hun professionaliteit is een vermenigvuldigingsfactor Het werkt als een hefboom. De waarde van advies is dus strategische waarde. Daarom is samenwerking tussen adviseurs en Achmea bij vernieuwing ook zo essentieel. Wat betekent dat voor het merk Avéro Achmea? Een sterk label behoudt zijn waarde zegt Veenman.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.