nieuws

Systeemrisico’s steeds relevanter

Branche

De grootste risico’s breiden zich uit als een olievlek. In de afgelopen jaren zagen we hier steeds vaker voorbeelden van en hun aantal zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Dit stelt Jeff Moghrabi, regional president Continental Europe bij ACE.

Systeemrisico’s steeds relevanter

“Wanneer we het over ‘opkomende’ risico’s hebben, doen we ze daar vaak te weinig eer mee aan. De meeste risico’s bestonden op de ene of andere manier al een poosje, maar veel van deze risico’s kregen een grotere reikwijdte en maken nu deel uit van een veel systematischer risicolandschap.

Dit geldt zeker voor de risico’s die in ons recente onderzoek naar opkomende risico’s werden genoemd als de meest zorgwekkende voor Europese bedrijven.

De top vier van opkomende risico’s – keten en infrastructuur, milieu, cyberrisico en bestuursaansprakelijkheid- overschrijden inmiddels traditionele en fysieke grenzen en worden allemaal beïnvloed door vier toenemende systeemkrachten:

  • Regelgevingsrisico’s
  • Reputatierisico’s
  • Maatschappelijke risico’s
  • Financiële risico’s

Verzekeraars en risicomanagers kunnen er niet langer van uitgaan dat hun belangrijkste risico’s zich alleen daar bevinden waar hun bedrijven de meeste kantoren, werknemers of andere activa hebben. De grootste risico’s breiden zich uit als een olievlek. En problemen kunnen snel van het ene gebied in het andere overlopen. Bedrijven kunnen er niet eenvoudigweg van uitgaan dat ze geen risico lopen omdat ze in een ander land of andere industrietak actief zijn, of een ander klantsegment bedienen.

Edward Snowden

Laten we het National Security Agency (NSA)-schandaal als voorbeeld nemen. Toen Edward Snowden in juni 2013 onthulde dat Amerikaanse bedrijven gecompromitteerd werden doordat de NSA met het clandestiene Prism-programma inlichtingen verzamelde, leek de kwestie in eerste instantie louter politiek.

Maar al snel bleek de zaak ook financiële en maatschappelijke consequenties te hebben toen er kritisch werd gekeken naar de manier waarop grote, bekende merken met persoonlijke gegevens omgingen. De toenemende bezorgdheid over het gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven, gekoppeld aan de aangekondigde verordening gegevensbescherming van de Europese Unie, zal Europese bedrijven (die niets te maken hadden met het Prism-programma) naar verwachting verder onder druk zetten om open te zijn over de exacte manier waarop zij data opslaan, delen en gebruiken.

Nieuwe media

De tolerantie ten opzichte van risico is vandaag de dag in vrijwel ieder land lager, vooral in maatschappelijk en politiek opzicht. De snelheid en omvang waarmee op het eerste gezicht onbeduidende gebeurtenissen een enorme bedreiging voor bedrijven kunnen vormen, wordt bovendien nog versterkt door het tijdperk van de nieuwe media waarin we leven. Dat maakt crisismanagement belangrijker dan ooit.

Er is geen wondermiddel waarmee je het toenemende systeemrisico dat ik hierboven beschreef, kunt beheersen. Bedrijven moeten terug naar de basis om hun crisisplanning en -communicatie te verbeteren. Dit zijn de gebieden van risicomanagement die nog volop ruimte voor verbetering bieden.”

Lees het volledige artikel van Jeff Moghrabi in het laatste nummer van ACE Progress magazine: http://progress.acegroup.com/articles/2014/01/29/opinion-jeff-moghrabi/

 
Jeff Moghrabi zal de openingspresentatie houden tijdens het ACE Benelux Risk Forum, het exclusieve jaarlijkse evenement voor risk en insurance managers in de Benelux. Zijn presentatie gaat over het belang van duurzame ‘underwriting’ in deze nieuwe tijd, nu Europa zich probeert te herstellen van de economische crisis. Meer informatie over het ACE Benelux Risk Forum, dat dit jaar op 27 maart bij Nyenrode plaatsvindt, vindt u op www.acebeneluxevents.com.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.