nieuws

Onderzoek Avéro: adviseurs pakken onvoldoende kansen

Branche

Financieel adviseurs benutten in hun snel veranderende markt onvoldoende mogelijkheden om nieuwe vormen van waardecreatie te bewerkstelligen. Dat blijkt uit onderzoek dat Inscope en de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) deden op initiatief van Avéro Achmea.

Onderzoek Avéro: adviseurs pakken onvoldoende kansen

De financiële dienstverleners zitten in een bovengemiddeld dynamische en concurrende markt. Maar in plaats van innoveren zijn zij vooral bezig met het verfijnen van de bestaande activiteiten. Professor Henk Volberda van RSM: “Financieel adviseurs die juist in hoge mate ondernemend zijn en intensief hun businessmodel innoveren presteren 29% beter.”

Het onderzoek meldt dat de omslag van het traditionele provisiemodel naar nieuwe modellen andere rollen van de adviseur in de waardeketen tussen klant en verzekeraar eist. Die omslag vraagt om transformationele leiders. Het draait om het hebben van een visie, het motiveren en uitdagen van werknemers en aandacht aan medewerkers schenken om de vernieuwingsslag te kunnen maken. Maar slechts 1% van de leiders bij financieel adviseurs is zo’n type.

 

Ondernemerschap
Ondernemerschap bij leiders draagt sterk bij aan het veranderen van een nieuw businessmodel. Ondernemende adviseurs trekken ook meer omzet uit het internet. Zij presteren gemiddeld 29% beter dan minder actieve adviseurs. De veranderingen betekenen nogal wat voor de adviseurs, zegt Jack Hommel, Avéro Achmea’s directievoorzitter. “Distributie en bemiddeling worden verruild voor adviseren, met name op het gebied van preventie en risicomanagement. Daar is lef voor nodig.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.