nieuws

Nieuw verdienmodel geeft beslissende voorsprong

Branche

Financieel adviseurs die ondernemend zijn en nieuwe businessmodellen realiseren, presteren 29% beter dan degenen die daar niet aan doen. Dat is de belangrijkste bevinding die professor Henk Volberda (Erasmus Universiteit Rotterdam) deed bij zijn kersverse onderzoek.

Nieuw verdienmodel geeft beslissende voorsprong

In co-creatie met Avéro Achmea peilde Volberda samen het ondernemerschap onder  financieel adviseurs en hun mkb-klanten. De resultaten van het onderzoek ‘Naar nieuwe businessmodellen voor financieel advies: hoe ondernemerschap bijdraagt aan waarde-creatie’, presenteerde Volberda tijdens ons symposium op 11 maart 2014.

Uniek onderzoek

“We doen veel onderzoek naar businessmodel-innovatie”, vertelt Volberda. Een onderzoek naar ondernemerschap in de financiële sector was er nog niet. “Dit is de eerste keer dat er is onderzocht hoe ondernemerschap en nieuwe verdienmodellen renderen in één van de belangrijkste sectoren in Nederland. De financiële branche maakt momenteel een van de meest ingrijpende veranderingen door. Daar móet je als adviseur op inspelen, anders val je om.”
Financieel adviseurs hebben nieuwe vormen van waardecreatie en andere businessmodellen nodig. Je krijgt er risico’s bij, maar ook veel uitdagingen, die het vak misschien nog wel veel leuker maken.  Distributie en bemiddeling worden verruild voor adviseren, met name op het gebied van preventie en risicomanagement.  Hier kan de adviseur zijn waarde goed bewijzen.
Radicaal vernieuwen

Bedrijven die een financieel adviseur hebben, scoren beter op onder meer bedrijfsprestaties (+11%), proactiviteit (+11%), ondernemerschap (+9%) en risico-oriëntatie (+8%). Volgens Volberda levert brede kennis van de klant de adviseur instrumenten op om puur ondernemerschap aan de dag te leggen. Een stevige basis zelfs om zo hun businessmodel radicaal te vernieuwen. “Businessmodel-innovatie levert een beslissende voorsprong op. Hetzelfde doen als je al deed of anderen imiteren, werkt niet. Een nieuw businessmodel wel. Dat geeft je de ruimte om kansen te grijpen die je eerder misschien niet voor mogelijk had gehouden.”

Investeren in de langere termijn
De belangrijkste bevinding die de onderzoekers deden was: ‘wie veel ondernemerschap toont én veel aan businessmodel-innovatie doet, presteert 29% beter dan degenen die daar nauwelijks mee bezig zijn’. Volberda benadrukt dat die opbrengsten van vernieuwing zich niet direct zullen manifesteren. “Dat heeft zijn tijd nodig. Je zult in- en extern moeten investeren, in kennis, in vakmanschap, in je medewerkers. Maar op de langere termijn zie je dat deze strategie wérkt.

Jezelf opnieuw uitvinden

Daadwerkelijk stappen zetten en het businessmodel vernieuwen vereist een flinke dosis ondernemerschap en experimenteerdrift. “Ondernemingen die aan businessmodel-innovatie doen, zijn beter in het uitvinden van nieuwe diensten en producten. Maar daarvoor moeten ze eerst zichzelf opnieuw uitvinden. Dat raakt alle aspecten van het ondernemen: het management, de organisatie, het werk en de medewerkers. Je zult moeten investeren in nieuwe kennis, in het vakmanschap van medewerkers en in het veranderen van de structuur en cultuur van de organisatie.”

Over de onderzoekers
Henk W. Volberda is hoogleraar Strategisch Management & Ondernemingsbeleid en Director Knowledge Transfer aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit. Ook is hij wetenschappelijk directeur van het topinstituut INSCOPE: Research for Innovation.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.