nieuws

Megaschepen en Arctische routes uitdagend voor verzekeraars

Branche

De opkomst van supergrote containerschepen en de openstelling van routes door de voorheen bevroren Arctische wateren vormen de grootste uitdaging voor schepen en hun verzekeraars. Dit stelt verzekeraar Allianz in haar jaarlijkse Veiligheid en Scheepvaart-rapport. Over het geheel genomen nam het aantal schepen dat wereldwijd verloren ging in 2013 met 20% af tot 94.

Megaschepen en Arctische routes uitdagend voor verzekeraars

Toename van het gebruik van hele grote vrachtschepen kan volgens Allianz leiden tot hele grote verzekeringsclaims. De verzekeraar noemt de Maersk Triple E class als voorbeeld. Dit containerschip is zo lang als vier voetbalvelden achter elkaar. “Denk alleen al aan de onderbreking van de werkzaamheden in havens en bij terminals als een ongeluk (met zo’n schip) de toegang zou blokkeren”, aldus Steven Gerhard van Allianz.

Groenere brandstoffen

Ook een toename van het gebruik van ‘groenere’ brandstoffen als LNG op schepen is volgens de verzekeraar potentieel gevaarlijk vanwege een gebrek aan infrastructuur en expertise in havens om hier mee om te gaan.

Allianz constateert dat nieuwe Arctische scheepvaarroutes, ontstaan door het smeltende poolijs, tot een toename van het aantal scheepsschades in deze wateren hebben geleid van gemiddeld 7 per jaar in de periode 2002-2007 tot 45 in de periode 2009-2013.

Piraterij

Het aantal gevallen van piraterij nam vorig jaar echter wereldwijd af met 11% tot 264 gemelde incidenten. Allianz ziet echter wel een toename hiervan in bepaalde regio’s, bijvoorbeeld rond Indonesië. Daar werden vorig jaar 106 incidenten gemeld, een stijging van 700% ten opzichte van 2009.

[ Bron: Reuters ]

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.