nieuws

Klantgegevens stroomlijnen cruciaal

Branche

De aloude relatie van ‘klant-leverancier’ bestaat in de financiële wereld niet meer. Alles draait om het opbouwen van een hechte band, waarbij de nadruk ligt op service en persoonlijk contact. Tegelijkertijd neemt de complexiteit van persoonlijke klantsituaties toe en verloopt de communicatie met klanten meer diffuus. Klantgegevens stroomlijnen is dan ook cruciaal. En daarin valt nog een wereld te winnen.

Klantgegevens stroomlijnen cruciaal

Volgens Voorzie-consultant Leonie Vijn van Avéro Achmea maken adviseurs nog te weinig gebruik van een systeem voor Customer Relationship Management (CRM). “Terwijl financieel adviseurs  -en uiteindelijk de klant- daar enorm veel baat bij hebben. Hoe beter je de gegevens van je klant verzamelt en bijhoudt, hoe beter je de klant van dienst kunt zijn. En die zit ondertussen ook niet stil. Die oriënteert zich met smartphone en tablet via sociale media op oplossingen en antwoorden op zijn vragen. Financieel adviseurs die daarin meegaan, voldoen beter aan de verwachtingen van de veeleisender wordende klanten.”

“De traditionele backoffice programma’s, waarin de nadruk voornamelijk ligt op polisadministratie, voldoen niet meer.”

Steeds meer financieel adviseurs geven de interactie met klanten goed vorm, al blijft het lastig, merkt Vijn. “Adviseurs willen graag persoonlijk contact met hun klanten, het zit in hun dna. Het minutieus vastleggen van alle feiten en wetenswaardigheden over die klant is een volgende stap. De traditionele backoffice programma’s, waarin de nadruk voornamelijk ligt op polisadministratie, voldoen niet meer. Met een feilloze dataregistratie – bijvoorbeeld met een CRM-pakket – leg je onnoemelijk veel meer informatie vast over de persoonlijke situatie van klanten. Daarmee heb je het perfecte hulpmiddel in handen om de klant optimaal te bedienen. Je kent hem, biedt oplossingen aan die aan zijn specifieke behoefte voldoen en daarmee toon je jouw meerwaarde.”

Hygiënefactor
Vijn benadrukt dat goede datakwaliteit een hygiënefactor is om intensief met de klant in contact te staan. “Er is natuurlijk meer wat ertoe doet: ondernemerschap op alle niveaus in de adviesorganisatie bijvoorbeeld. En medewerkers die flexibel zijn. Die niet alleen de gebaande paden betreden maar ook ‘out-of-the-box’ denken en beslissingen durven nemen. Combineer dat met een uitstekende database met klantgegevens en je bent in staat om de klant optimaal te bedienen.”

Het onderwerp Stroomlijnen klantgegevens maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Andere trends in deze reeks:

Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: Community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘Advies is het product’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.