nieuws

ING wil klantinformatie verkopen

Branche

ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat zegt Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, vandaag in een interview met het FD.

ING wil klantinformatie verkopen

De bank heeft volgens hem een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. “ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, aldus ING-directeur Hagenaars.

Proef
ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als dat succesvol blijkt kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING.

De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders er voor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren.

“Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen”, aldus Hagenaars.

Privacy
Op het gebied van privacy benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van te voren toestemming aan de klanten gevraagd zal worden. “ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan”, meldt de bank op zijn website.

Acceptatie
Hagenaars in het interview: “Als het extra fees gaat opleveren zullen we dat niet nalaten. Maar als het nodig is voor acceptatie in de samenleving kan het ook zijn dat we er geen stuiver aan gaan verdienen. Die afweging moeten we maken.”.

Google
Hagenaars laat er in het interview geen misverstand over bestaan dat de proef ook gebeurt om de dominante positie van de bank in het betalingsverkeer te verdedigen tegen oprukkende nieuwe concurrenten, zoals Google. Een vergelijkbaar plan van betalingsverwerker Equens zorgde vorig jaar voor veel commotie onder consumenten. Het bedrijf besloot daarom er van af te zien de transactiegegevens van pinbetalingen te verkopen aan winkeliers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.