nieuws

Hypotheekklant komt niet in beweging

Branche

De consument is financieel bewusteloos, klinkt het al enige tijd. Twee recente onderzoeken lijken die stelling te ondersteunen met betrekking tot huiseigenaren. Zo kijkt meer dan de helft van de huizenbezitters nooit of ze een lagere hypotheekrente kunnen bedingen en zijn Nederlanders veel minder actief in het zoeken naar (online) informatie over hypotheekproducten dan Britten.

Hypotheekklant komt niet in beweging

AdviceGames, GfK en de Universiteit van Tilburg ontwikkelden samen de Financial Advice Index, naar eigen zeggen “de eerste objectieve en wetenschappelijke index om de tevredenheid en loyaliteit van Nederlanders rond hun financieel adviseur te meten”. In die index, waarin Nederlandse en Engelse hypotheekbedrijven zijn opgenomen, nemen Engelse ondernemingen de eerste vier plaatsen in. De Hypotheekshop is met de vijfde plaats de best scorende Nederlandse hypotheekpartij. De volledige top 10:

1 Nationwide
2 Halifax
3 Royal Bank of Scotland
NatWest
5 Hypotheekshop
6 De Hypotheker
7 Rabobank
8 Santander
9 ING
10 ABN Amro

Nederlanders minder tevreden
In de index zijn Nederlandse en Engelse bedrijven vergeleken, omdat beide markten vergelijkbaar zijn: ook in Engeland is een provisieverbod ingevoerd.
Met name de advieskosten worden verschillend beoordeeld: in Engeland is 85% van de klanten tevreden over de advieskosten, terwijl dat in ons land 64% is. Ook de reputatie van hypotheekbanken en -adviseurs scoort hier lager: 68% tegen 85% in het Verenigd Koninkrijk. Britten vinden hun hypotheekbank over het algemeen ook transparanter dan Nederlanders.

Brit actiever
De Brit is veel actiever als het gaat om financiële zaken. 54% zoekt op internet actief informatie over financiële producten; in ons land is dat 36%. Meer dan de helft van de Britten vergelijkt producten op een vergelijkingssite; in ons land is dat een kwart. Ruim een derde (34%) sluit in het Verenigd Koninkrijk online een hypotheekproduct, terwijl van de Nederlanders nog maar 12% op internet sluit.

Geld laten liggen
Bijna driekwart (74%) van de huizenbezitters weet niet dat ze een lagere rente kunnen krijgen als de woningwaarde hoger is dan de hypotheek. “En dat terwijl 63% van de Nederlandse huizenbezitters een huis met overwaarde heeft”, zegt Delta Lloyd, dat MarketResponse onderzoek liet doen onder 551 huizenbezitters. Van hen heeft 56% nog nooit gekeken of de rente lager kan. Ruim de helft is ook niet van plan om dat te gaan doen. “Veel mensen laten geld liggen”, concludeert Delta Lloyd, dat een rekenhulp heeft gemaakt waarmee mensen kunnen zien of ze kunnen besparen op de rente.

Te veel gedoe
Huiseigenaren zoeken niet naar een lagere rente omdat zij vinden dat ze al een lage rente hebben (37%), de oversluitkosten als een drempel zien (20%) of het simpelweg te veel gedoe vinden (12%). Wie wel naar de hypotheekrente kijkt, doet dat vooral aan het einde van de rentevaste periode (42%). “Maar ook huizenbezitters die tussentijds hun hypotheek oversluiten kunnen geld besparen met een lagere rente”, zegt Delta Lloyd, dat consumenten aanraadt met hun adviseur te berekenen wanneer het voordelig kan zijn om over te sluiten.

Bijna een kwart (23%) van de huiseigenaren met een hypotheek die hoger is dan de woningwaarde, wil wel kijken naar de mogelijkheid om tussentijds boetevrij af te lossen op de lening, zodat de rente lager wordt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.