nieuws

Delta Lloyd bestuurder: “Zeuren helpt niet”

Branche

Paul Medendorp, scheidend lid van de raad van bestuur van Delta Lloyd, vindt dat verzekeraars zelf moeten kunnen bepalen met welke adviseurs zij samenwerken. Dit stelt Medendorp in een interview in AM 5. In het gesprek betuigt hij ook spijt over de recente WGA-zaak die klanten tegen Delta Lloyd aanspanden. “Je moet klanten niet in de rechtszaal treffen.”

Delta Lloyd bestuurder: “Zeuren helpt niet”

“Het is jammer dat we nauwelijks meer kunnen samenwerken”, stelt Medendorp (59) als hij de relatie tussen de verzekeraar en het intermediair kenschetst. Eind dit jaar treedt hij af bij Delta Lloyd en wordt hij opgevolgd door Ingrid de Graaf. Medendorp vervolgt: “Op het terrein van productontwikkeling zouden we dat best kunnen doen. Daar heeft een tussenpersoon toch ook wel ideeën over?”

Een adviseur die beschikt over vakkennis, professionaliteit, zelfvertrouwen en visie, gaat het volgens hem wel redden. “Zeuren helpt niet. Dat verzekeraars direct gaan, dat is nu eenmaal zo. Doen wij ook al jaren. Dat moet je accepteren. De discussie over markttoegang begrijp ik ook niet. Wij doen echt niet met alle adviseurs zaken. Elke aanstelling kost geld en dat moet het ook opleveren. Bovendien: als wij er een puinhoop van maken, gaat de adviseur ook aan ons voorbij. Dat mag dan omgekeerd dus ook gelden.”

‘Elke aanstelling kost geld en dat moet het ook opleveren’

Medendorp vindt achteraf dat het kort geding waarbij de rechter besloot dat de verzekeraar niet eenzijdig en bloc de WGA-premies mocht verhogen wegens tegenvallende resultaten, voorkomen had moeten worden. “Ik denk dat stoppen met WGA een goed besluit was. Ik denk ook dat kiezen voor een premieverhoging een goed besluit was. En ook om dat en bloc te doen was te rechtvaardigen. Als verzekeraar zit je soms in een lastige positie. Je moet ook aan je andere verzekerden denken, die rekenen over dertig of veertig jaar ook op een uitkering. Maar ik denk dat we het kort geding hadden moeten voorkomen. We zijn ook niet in hoger beroep gegaan. Wie gaat er nou tegen klanten procederen, zei iemand in een sessie. Die persoon had gelijk.”

Lees het complete interview in de AM 5 die vandaag is verschenen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.