nieuws

De waarde van advies: Verschillende visies op ondernemerschap

Branche

Ondernemerschap is een belangrijke voorwaarde voor succesvol zakendoen. Ook in de financiële sector. Onafhankelijke adviseurs die nieuwe businessmodellen realiseren, presteren 29% beter dan degenen die dat niet doen. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek dat de aan de Erasmus Universiteit verbonden Rotterdam School of Management uitvoerde met Avéro Achmea.

De waarde van advies: Verschillende visies op ondernemerschap

De uitkomsten stonden centraal tijdens het symposium ‘De waarde van advies’ op 11 maart in Maarssen. Financieel adviseurs werden bijgepraat over dit eerste onderzoek dat ooit werd gedaan naar verdienmodellen en ondernemerschap in de financiële sector. Vooraanstaande sprekers deelden hun visie en er werd onder leiding van Maarten Bouwhuis gediscussieerd over conclusies en kansen.

Van provisie naar waardecreatie
Jack Hommel heette de aanwezigen welkom en stond even stil bij het nieuws van de afgelopen tijd. Hij gaf aan dat hij trots is dat samenwerking met het intermediair weer terug is in de kern van de strategie van Achmea. “Samen met jullie zullen we inhoud moeten geven aan deze distributiestrategie. Vanmiddag gaan we in dialoog over de rol van ondernemerschap bij het creëren van waarde voor de klant. Het onderzoek dat is uitgevoerd door RSM / Erasmus Universiteit naar ondernemerschap en waardecreatie onder financieel adviseurs, biedt daarvoor bijzonder interessante uitgangspunten.”

Denk na over nieuwe businessmodellen
Centraal tijdens het symposium stonden de onderzoeksresultaten van RSM. Hoogleraar Henk Volberda lichtte de 10 belangrijkste conclusies toe. Want ondanks dat financieel adviseurs in een snel veranderende en competitieve markt zitten, benutten zij nog onvoldoende hun mogelijkheden om nieuwe vormen van waarde-creatie te realiseren. Met alle veranderingen is het volgens hem meer dan ooit van belang om waarde te laten zien. En om businessmodellen te vernieuwen. “Denk na over nieuwe businessmodellen. Dat is niet makkelijk, maar werk daaraan.”, zo riep Volberda de adviseurs op.

Ondernemerschap gezien vanuit verschillende invalshoeken
Aad Veenman, lid Raad van Commissarissen van Achmea, gaf de corporate visie en de visie van Achmea op ondernemerschap. Hij deed hierbij een greep uit eigen ervaringen uit zijn bestuurlijke loopbaan. Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW, belichtte de bestuurlijke kant. Over het ondernemerschap van financieel adviseurs geeft hij de volgende boodschap mee: “Luister niet allemaal naar dezelfde analyses en adviezen om allemaal dezelfde veranderingen in te zetten. Luister maar je eigen buikgevoel als ondernemer en vaar je eigen koers.”
Jacqueline Zuidweg, Zuidweg&Partners en Zakenvrouw van het jaar 2012, gaf de MKB visie op ondernemerschap. “Ondernemen start met een droom. Je wilt de dingen doen die je leuk vindt.” gaf Zuidweg aan. “Ondernemen is vallen, opstaan en weer doorgaan. Heb een plan B 1 tot en met 6. En vertrouw op jezelf.”
Toon lef om te vernieuwen
Na een levendig debat met alle sprekers en de zaal besloot Jack Hommel het symposium. “Ons belangrijkste doel is om de waarde van advies te ontwikkelen samen met u. In de context van alle omgevingsveranderingen moeten we daar samen nieuwe vormen aan geven. Hier is een voorhoede aanwezig maar ik hoop dat er veel meer financieel adviseurs zullen zijn dan hier in de zaal die het lef zullen tonen om te vernieuwen”.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.