nieuws

Adviseren wordt co-creëren

Branche

In de financiële dienstverlening is een duidelijke ommekeer waarneembaar: niet langer draait het om verzekeringsproducten, maar veel meer om preventie en risicobeheersing. Co-creatie met de klant is een uitstekend middel om samen met de klant te kijken hoe hij kan voorkomen dat hij risico’s moet verzekeren. Zo wordt adviseren co-creëren.

Adviseren wordt co-creëren

Adviseurs die aan businessmodel-innovatie doen, maken keuzes. Niet alleen in hoe ze hun advieskantoor succesvol kunnen runnen, maar ook in hoe ze tot waardevolle adviezen voor hun klant kunnen komen. Arno Brons, Senior Consultant bij Voorzie, het ondernemersprogramma van Avéro Achmea: “Ik hoor veel ondernemers praten over ‘de klant centraal stellen’. Maar om die werkwijze echt handen en voeten te geven, is meer nodig dan het profiel van je advieskantoor cosmetisch wat aanpassen. Het omarmen van ‘co-creatie’ heeft echt toekomst. Daarmee kijk je daadwerkelijk samen met de klant naar preventie en risicobeheersing.”

“Om die werkwijze echt handen en voeten te geven, is meer nodig dan het profiel van je advieskantoor cosmetisch wat aanpassen”

Bij co-creatie draait het niet om het verzekeringsproduct, maar om preventie en risicobeheersing, benadrukt Brons. “Door toepassing van co-creatie transformeert een adviseur van een productadviseur  in een financieel-, of zoals sommigen zeggen, een risicoadviseur. Ik kom al adviseurs tegen die deze nieuwe weg zijn ingeslagen. Ze zijn gestart met het geven van adviezen en trainingen aan hun MKB-relaties over bevordering van de bedrijfscontinuïteit. Avéro Achmea ondersteunt de adviseur bijvoorbeeld in deze rol met ons nieuwe risicomanagement programma de Ruimtemakers.”

Bedrijfscontinuïteit

Dit geeft volgens Arno duidelijk aan dat het nieuwe businessmodel voor financieel adviseurs draait om advies en niet om een verzekeringsproduct. Uit  recent onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat 76% van de financieel adviseurs verwacht dat het aanbieden van preventieve oplossingen, die de bedrijfscontinuïteit op de zakelijke markt bevorderen, een succesvolle toekomst krijgt. “De toegevoegde waarde van een financieel adviseur zit hem voor de klant dus in het advies over zijn toekomst, en niet in de keuze van een verzekeringsproduct.”
Het onderwerp ‘Adviseren wordt co-creëren” maakt deel uit van een reeks trends die Avéro Achmea belicht. Andere trends in deze reeks:

Andere trends in deze reeks:
Trend 5: ‘Automatisering van klantgegevens is cruciaal’

Trend 4: ‘Auto kopen? We doen de verzekering erbij!’
Trend 3: Community’s geven de doorslag
Trend 2: Social media zijn dé communicatiemiddelen van nu
Trend 1: ‘Advies is het product’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.