nieuws

Verbond werkt aan model dat in één oogopslag dekking toont

Branche

harold herbertKlanten willen zonder de polisvoorwaarden helemaal door te akkeren, weten wat is gedekt. En dat eenvoudig kunnen vergelijken. Dat is zo ongeveer de belangrijkste conclusie van het nieuwste onderzoek in het kader van het project VerzekeraarsVernieuwen. “We starten een pilot om te kijken of we aan die wens tegemoet kunnen komen”, zegt directeur Harold Herbert van het Verbond van Verzekeraars.

Verzekeringen moeten eenvoudiger worden en beter vergelijkbaar. In de polisvoorwaarden moet veel duidelijker worden vermeld wat niet verzekerd is. Dat blijkt uit het klantonderzoek dat GfK uitvoerde voor het Verbond. Consumenten vinden dat tot op heden dezelfde verzekeringen bij verschillende aanbieders beperkt vergelijkbaar zijn. Bijna zes op de tien respondenten heeft behoefte aan vergelijkbare standaard polisvoorwaarden of verzekeringen. De meerderheid geeft daarbij de voorkeur aan een flexibele verzekering met een verplichte basis als standaarddekking.

Performance
Herbert: “Klanten willen zonder alle polisvoorwaarden te moeten lezen, weten wat er bij een bepaald product is gedekt en uitgesloten. En ze willen dat goed kunnen vergelijken met andere producten. Wij starten daarom een pilot waarin we een model gaan maken om per product de essentie van de dekkingskenmerken weer te geven.” Volgens Herbert moeten we dan niet aan de nu al verplichte productwijzers denken. “Daar staat meer de grootste gemene deler in. Het gaat er in dit nieuwe project om in een paar kernelementen de essentie te vangen, zodat de consument een en ander ook goed kan vergelijken.”

Standaard
In het creëren van standaardproducten ziet Herbert weinig, ook al vragen consumenten er wel degelijk om, zoals ook blijkt uit het onderzoek. Herbert: “Het is de vraag wat je onder standaard verstaat. Uit het onderzoek blijkt dat een deel van de klanten een flexibele verzekering wil met een gestandaardiseerde basis. Om te begrijpen wat nu standaard is, hebben we daarin doorgevraagd. Standaard betekent voor de klant informatie die begrijpelijk, vindbaar en vergelijkbaar is. Op die manier kan de klant ook bewust kiezen voor de risico’s die hij verzekerd wil hebben.” De veel geuite wens om een verplichte standaard, ziet Herbert niet zitten. “Je krijgt dan een basis die overal gelijk is, met daar bovenop een aanvulling. Voor een aantal producten ligt dat al niet ver af van de praktijk. In de meeste gevallen zijn echter de behoeften van de klant niet standaard en statisch, maar divers en dynamisch. Daar hoort een divers en innovatief aanbod bij. Standaard geeft de indruk dat de klant wel goed zit, een soort schijnveiligheid. Terwijl elke klant anders is.”

Meer in AM3 dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.