nieuws

Twee derde adviseurs wil actiever samenwerken

Branche

Uit de Marktmeter van Avéro van januari 2014 blijkt dat 65% van de adviseurs dit jaar actiever de samenwerking wil opzoeken met andere bedrijven. Een strategisch uitstekende keuze om het beste voor klanten te bereiken, laat de praktijk zien.

Twee derde adviseurs wil actiever samenwerken

Succesvol samenwerken en echt wat betekenen voor de klant heet ‘complete cocreatie’. Dit is niet zomaar een middel dat bij tijd en wijle wordt ingezet, het is een structurele manier van denken en doen.

Vertrouwde werkwijze loslaten

Complete cocreatie betekent dat adviseurs hun oude, vertrouwde werkwijze moeten loslaten en overtuigd moeten zijn van het nut van vernieuwing. Dat is moeilijk, gaf zakenvrouw Annemarie van Gaal aan tijdens een ‘keukentafelgesprek‘ met adviseurs. Ze noemde ‘onze ervaringen onze grootste vijand’. Complete cocreatie vraagt dus om keuzes maken, om innoveren, om leiderschap tonen en om het intensief betrekken van andere bedrijven, maar ook de klant zelf.
Cocreatie met eindgebruikers is de toekomst volgens onderzoek Erasmus Universiteit

 Veel adviseurs beseffen dat, zo blijkt uit de Marktmeter. Maar ook wetenschappelijk onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam (januari 2014) laat zien dat adviseurs deze weg willen bewandelen. Eén van de resultaten uit het onderzoek is dat 79% van de adviseurs in maatwerk producten en diensten gelooft, die tot stand komen door intensieve samenwerking (cocreatie) met eindgebruikers. Sterker nog, het is de toekomst volgens dit onderzoek.

Beste dienstverlening

Om die overtuiging te verzilveren, is de verwachting dat adviseurs -zoals zij zelf ook aangeven-– meer en meer de samenwerking zullen opzoeken. Al is cocreatie geen doel op zich. Samenwerken gebeurt om die klant te helpen zijn bedrijf of situatie te verbeteren en effectiever te laten functioneren. Dat gebeurt ook in andere branches. Ook daar groeit de overtuiging dat samenwerken uiteindelijk tot de beste dienstverlening aan die klant leidt. In de praktijk van alledag laat supermarktketen Jumbo zien hoe kennisdeling met leveranciers resulteert in het uitgekiend bedienen van elke individuele klant: dankzij die samenwerking heeft elke vestiging een assortiment in de schappen liggen dat helemaal is afgestemd op de behoeften van klanten in de lokale markt.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.