nieuws

Sociaal innoveren cruciaal voor ondernemende adviseurs

Branche

Bij ‘innovatie’ denken ondernemers vaak alleen aan technologische innovatie. Terwijl sociale innovatie van levensbelang is volgens professor Henk Volberda van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Financieel adviseurs die investeren in hun organisatie, zullen de creativiteit van zichzelf en hun medewerkers aanwakkeren en daarmee innovatiever en effectiever zijn.

Sociaal innoveren cruciaal voor ondernemende adviseurs

n De Telegraaf verwoordde Volberda het zo: ‘Ondernemend Nederland kan zich vasthouden aan oude gewoonten, of zich gaan realiseren dat de crisis Nederland kansen biedt om zich versneld te gaan innoveren.” Die ‘oude gewoonten’ omvatten volgens hem de nadruk die veel ondernemers nog leggen op investeringen in technologische ontwikkelingen. Dat is volgens Volberda echt achterhaald. Dat laten ook de uitslagen zien van de Innovatie Monitor van de Erasmus Universiteit Rotterdam School of Management en Panteia/EIM.

Tips en handreikingen

Maar hoe doe je dat als adviseur? Hoe innoveer je ‘sociaal’ in je advieskantoor en hoe haal je daar rendement uit voor jezelf en voor je klanten? 4 tips:

  1. Kijk niet puur naar de cijfers van het volgende kwartaal, maar investeer in nieuwe producten en diensten die je je klanten langjarig kunt gaan aanbieden. Zorg dat minimaal 15% van de jaaromzet uit nieuwe producten of diensten komt.
  2. Richt de eigen organisatie zo plat mogelijk in en hef onnodige managementniveaus op. Zo creëer je ruimte om kennis en ideeën snel te delen. Ook belangrijk: leg verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neer. Dat zorgt voor ‘eigenaarschap’, voor leiderschap en voor energie om in het klantbelang de beste adviezen te geven.
  3. Geef medewerkers de ruimte om zich te ontplooien. Dit komt de creativiteit, kennis en vaardigheden ten goede. “Mensen zijn geen productiemedewerkers maar kenniswerkers”, aldus Volberda. Hierin investeren, loont.
  4. Beschouw innovatie niet als een soloactie maar als ‘co-creatie’. Innoveer, ontwikkel en realiseer producten of diensten samen met klanten en business partners. Dat resulteert in maatwerk adviezen, waar klanten daadwerkelijk baat bij hebben.

Henk Volberda is 1 van de sprekers op het symposium De waarde van Advies, dat Avéro Achmea op 11 maart houdt. Hij zal daar de resultaten presenteren van zijn onderzoek naar ondernemerschap onder adviseurs en zakelijke klanten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.