nieuws

Nibud promoot gratis hersteladviesgesprek voor beleggingsverzekering

Branche

Desinteresse, wantrouwen en onwetendheid zijn de belangrijkste redenen waarom de meeste bezitters van een beleggingsverzekering geen adviesgesprek aangaan of niet proberen de beleggingsverzekering te veranderen. Dit blijkt uit het rapport ‘De consument en zijn beleggingsverzekering’ van het Nibud. In het onderzoek onder 553 bezitters van zo’n verzekering ging het Nibud op zoek naar de redenen waarom klanten al dan niet reageren op oproepen van verzekeraars, banken en adviseurs om contact met hen op te nemen.

Tussen 1993 en 2012 zijn in Nederland ruim 7 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht. Voor veel van de destijds afgesloten beleggingsverzekeringen bestaan nu betere alternatieven. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de bezitters die het gesprek met hun verzekeraar is aangegaan er financieel op vooruit is gegaan. Veel bezitters van een beleggingspolis hebben dit echter niet gedaan en het instituut roept daarom de bezitters van beleggingsverzekeringen op om het gratis hersteladviesgesprek aan te gaan zodat de persoonlijke situatie bekeken kan worden

Wantrouwen

Uit het rapport blijkt dat veel bezitters van beleggingsverzekeringen geen interesse hebben in het financiële verloop van de verzekering. Men heeft wantrouwen jegens de aanbieder en weet vaak niet dat een hersteladviesgesprek gratis is. Het Nibud ziet in het rapport dat de meeste consumenten de beleggingsverzekering ooit op advies van de adviseur hebben aangeschaft. “Het was gewoon onderdeel van de hypotheek”, antwoordden enkele respondenten met een beleggingshypotheek. Veel bezitters hebben zelf weinig kennis over het product. Zo geeft 55% van de ondervraagden aan niet te weten wat het doelkapitaal van de beleggingsverzekering is en zegt 36% bij het afsluiten niet te hebben geweten dat de eindopbrengst minder zou kunnen worden dan toen werd aangegeven.

Hogere eindopbrengst

Uit het onderzoek blijkt dat de meeste consumenten die wel een wijziging hebben aangebracht in hun beleggingsverzekering daar heel tevreden over zijn. Voor velen heeft het financieel iets opgeleverd, doordat ze geen maandelijkse kosten meer hebben (23%) of een hogere eindopbrengst verwachten (18%). Bovendien zegt meer dan de helft nu beter te weten hoe hij er financieel voor staat en meer grip te hebben op zijn financiële situatie.

Gratis gesprek

Het Nibud zeg te begrijpen dat  consumenten uit wantrouwen en onwetendheid het gesprek niet aangaan maar adviseert het omwille van de portemonnee wel  te doen. Nibud-directeur Gerjoke Wilmink: “Stap over je argwaan heen en vraag om dat gratis adviesgesprek bij de adviseur die je destijds dit beleggingsproduct heeft geadviseerd. Je hebt recht op dat gratis gesprek en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar geen gebruik van maakt. Het Nibud wil voorkomen dat de consument straks teleurgesteld is, terwijl hij in veel gevallen nu nog iets kan ondernemen. We gaan ook de aanbieders vragen nog actiever hun klanten te benaderen en duidelijker te vertellen dat het gesprek gratis is en wat het de klant kan opleveren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.