nieuws

Innovatie? You better go for it!

Branche

Na jaren van kosten besparen en weinig vernieuwing staat ook innovatie bij veel bedrijven eindelijk weer (wat) hoger op de agenda. Terugkeer naar ‘business as usual’ is geen optie, zeker niet in de financiele sector. Recent onderzoek in Duitsland is daarbij best schokkend: hoewel het merendeel van de adviseurs aangeeft financieel marginaal te opereren, was 75% van de adviseurs niet van bereid om in eigen kennis te investeren. Hoe zou dat in Nederland zijn?

Innovatie? You better go for it!

Om te beginnen is het goed om helder te hebben wat innovatie is of zou moeten zijn. In mijn ogen is innovatie het creëren van nieuwe toegevoegde waarde voor klanten. Door producten, diensten, processen sneller, beter, goedkoper of relevant anders te maken. De klant bepaalt dus of iets innovatief is, niet u.  Zo is het mogelijk maken van snelle, directe transacties op uw website misschien voor u zelf vernieuwend. Voor de klant kan dit heel anders voelen, omdat hij dit al jaren bij Bol.com of andere direct writers gewend is. Het is dus belangrijk om inzicht te krijgen wat ‘uw doelgroep van morgen’ als relevante vernieuwing zou zien. Dat betekent overigens niet dat u dat gemakkelijk aan uw huidige klanten kunt vragen via een marktonderzoek. Want klanten weten het zelf soms ook nog niet, zeker bij echt nieuwe producten en diensten. Wie had er zeven jaar geleden behoefte aan een smartphone, tablet of SMS via internet (whatsapp)?

Reisbranche

Voor het intermediair en de financieel adviseur is innovatie helemaal cruciaal. Kijk eens wat er is gebeurd in de reissector na afschaffing van de provisieregeling in 2005 en de opkomst van internet. Er heeft een ware veldslag plaatsgevonden en niet per se ten koste van de zakelijke en particuliere consument. Uiteraard zijn ook daar winnaars en (veel) verliezers. De consument is massaal online gegaan en de zakelijke reisadviesmarkt is sterk geprofessionaliseerd. Met de jonge ondernemers achter bedrijven als Booking.com, airbnb en Jiba als nieuwe rijken en de oude ondernemers achter partijen als OAD en kleine papa-mama bureaus als de nieuwe armen.

“Mijn voorzichtige inschatting is dat in 2020 slechts 10% van de huidige intermediaire adviseurs -waarschijnlijk aangevuld met een aantal volstrekt nieuwe toetreders- nog bestaat.”

Het goede nieuws is dat ook in de toekomst er altijd behoefte blijft bestaan aan klantgericht, hoogwaardig advies over risico’s en verzekeringen. Omdat klanten soms nu eenmaal dingen niet kunnen en/of willen. De vraag is natuurlijk waar de klant dat financiele advies gaat halen. Bij het intermediair, de bank, of geheel nieuwe netwerken waarin de ‘wisdom of the crowd’ het advies maakt? Mijn voorzichtige inschatting is dat in 2020 slechts 10% van de huidige intermediaire adviseurs – waarschijnlijk aangevuld met een aantal volstrekt nieuwe toetreders- nog bestaat. Waarschijnlijk denken velen dat de soep niet zo heet wordt gegeten, maar het effect van een compleet nieuwe generatie klanten, gecombineerd met het langzaam maar gestaag leeg lopen van oude portefeuilles is exponentieel.

Conventies

Uiteraard wilt u ook bij die winnende 10% horen. Dat betekent dat u niet morgen, maar vandaag al uw eigen conventies ter discussie moet durven stellen. Hou niet vast aan wat ooit uw succesformule was, maar denk na over wat over een paar jaar uw toegevoegde waarde voor uw klanten moet zijn. Voor zowel financieel adviseurs als verzekeraars is het cruciaal om in de driehoek klant-verzekeraar-adviseur goed te bepalen wat de advieswaarde is waar klanten -in de toekomst– bereid zijn voor te betalen.

 

De winnaars van morgen zullen heldere strategische keuzes maken, durven te experimenteren en daarnaar te handelen. Ontleent u uw toegevoegde waarde bijvoorbeeld aan een ultra-efficiënt adviesproces (zoals Independer nu al doet), een hoog niveau van ontzorgende dienstverlening (richting Van LanschotChabot, de private banking aanpak in verzekeringen) of aan extreme kennis en dus toegevoegde waarde voor in bepaalde klantsegmenten (bijvoorbeeld JOHO, de adviseur voor het verzekeren van expats)? Innoveren gaat over het maken van keuzes. Echte keuzes op basis van diepgaande inzichten in uw klanten, uw markt en uw eigen krachten. Keuzes over wat u nieuw moet gaan doen en wat u ook niet meer moet doen. Bent u bereid die keuzes te maken? You better go for it!

 

Maton Sonnemans, Partner bij VODW

Reacties: msonnemans@vodw.com

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.