nieuws

Hypotheekshop: adviesverbod voor banken

Branche

Heijden_lodewijkDe Hypotheekshop wil een adviesverbod voor banken op het gebied van hypothecaire leningen. De consument denkt dat hij een onafhankelijk advies krijgt bij de bank. De realiteit is echter anders; in bijna alle gevallen krijgt de consument een product van diezelfde bank voorgeschoteld.

Hypotheekshop-directeur Lodewijk van der Heijden stelde zich al op dit standpunt in een interview met AssurantieMagazine van 24 januari jl. (pag. 8 – 10). “De adviseur van de bank is in werkelijkheid vaak geen adviseur maar slechts een vertegenwoordiger van diezelfde bank. Banken verkopen alleen hun eigen producten. De term hypotheekadvies bij banken is daarom enorm misleidend voor consumenten. De consument weet dat hij bij een adviesgesprek bij de Rabobank geen ING hypotheek geadviseerd krijgt. Maar hij is vaak onvoldoende op de hoogte van de gevolgen als hij zich niet breed laat adviseren. Doordat de consument niet het beste hypotheekadvies krijgt, betaalt hij maandelijks soms tot wel 1% rente teveel. Dat kan jaarlijks honderden euro’s schelen”, aldus Van der Heijden. “Daarom pleit De Hypotheekshop voor een adviesverbod voor banken.”

Onafhankelijk advies
Van der Heijden: “In het belang van de klant zou het veel beter zijn als een klant altijd echt onafhankelijk advies krijgt. Banken zouden zich moeten beperken tot het leveren van producten. Ze zouden het advies over moeten laten aan de onafhankelijke adviseurs. In ieder geval moet de consument veel beter gewaarschuwd worden voor de mogelijke gevolgen van niet-onafhankelijk advies. Het nieuwe dienstverleningsdocument maakt wel duidelijk of een financiële dienstverlener alleen eigen producten verkoopt of onafhankelijk advies geeft. Maar niet wat de mogelijke gevolgen zijn. De term hypotheekadviseur zou beschermd moeten zijn voor echt onafhankelijke adviseurs.”

Dubbele kosten
“Met een rapport van een onafhankelijke adviseur zou de consument toegang moeten krijgen tot de producten van de bank. Zonder dat een bankvertegenwoordiger verplicht nog eens extra kosten gaat maken en het ‘advies’ nog eens dunnetjes overdoet. Zonder deze dubbele kosten en met echt onafhankelijk advies is het belang van de klant pas echt ingevuld”, aldus Van der Heijden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.