nieuws

Gerard van Olphen van SNS Reaal: “Distributiekracht toevoegen aan Reaal”

Branche

In het FD vandaag een interview met bestuursvoorzitter Gerard van Olphen van SNS Reaal naar aanleiding van de jaarcijfers. Over zijn kijk op de verzekeringsactiviteiten en tussenpersonen.

Zijn presentatie droeg gisteren de titel ‘Een nieuwe basis voor de toekomst’. En in dat kader maakt Van Olphen in het FD vooral duidelijk dat hij maar één doel heeft: de bank-verzekeraar voor een maximale prijs verkopen zodat Dijsselbloem van Financiën ook blij wordt.  Daarvoor moeten vooral de verzekeringsactiviteiten eerst door een diep dal. Wat is er aan de hand?

Leven

Vooral het levensverzekeringsbedrijf heeft het moeilijk. De markt voor levenproducten, zoals het opbouwen van vermogen voor aflossing van de hypotheek, ligt volledig stil. Van Olphen, die toch zegt dat hij op korte termijn klaar is voor de verkoop van de verzekeraar: “In de levenmarkt zien we jaar op jaar teruggang. De oude tijden van een groeimarkt zien we niet terugkeren.”

Schade

Van Olphen: “Soms zit het mee, soms zit het tegen. Vorig jaar hadden we een tegenvaller met meer schade veroorzaakt door weersomstandigheden. Daar moet je dan weer een antwoord op vinden. Dat kan in de premiestelling zijn of eventueel in een afscheid van bepaalde tussenpersonen of volmachten.”

Zwitserleven en Reaal

Van Olphen: “Zwitserleven moet zich positioneren als de verzekeraar met eenvoudige, overzichtelijke pensioenproducten. (…) Bij Reaal moeten we nog efficiënter werken. Dat kan betekenen dat er af en toe banen verdwijnen.”

Consolidatie

Van Olphen: “Consolidatie zou logisch zijn, want schaal en efficiency zijn belangrijk in een krimpende markt voor levensverzekeringen”.

Reaal en Zwitersleven samen met ASR?

“Bij de verkoop mag geen impliciete staatssteun worden verleend van de Europese Commissie. Het moet een competitief en transparant verkoopproces zijn. (…) De criteria daarvoor zullen in maart bepaald worden door de minister van Financiën. Naast de prijs gaat het mij er ook om dat de koper de kracht van reaal respecteert. En het zou mooi zijn als deze distributiekracht kan toevoegen aan Reaal. Dat is nu vooral afhankelijk van tussenpersonen, terwijl het directe kanaal steeds belangrijker wordt voor de verkoop van verzekeringen”.

Hier het bericht over de jaarcijfers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.