nieuws

Financiële sector wacht ‘jobless recovery’

Branche

Sinds het begin van de economische crisis verdwijnen er in hoog tempo duizenden banen bij banken en verzekeraars. Ook als er herstel optreedt, vertaalt zich dat niet in nieuwe werkgelegenheid. Larry van der Schoor, directeur van opleidings- detacheringsbedrijf Welten, heeft het in AMplus 1 over een "jobless recovery".

Financiële sector wacht ‘jobless recovery’

"Er komt wel herstel in de financiële  sector, maar (…) met minder functies dan voorheen.  Al die administratieve banen, das war einmal", aldus Van der Schoor. "En je krijgt natuurlijk op bepaalde terreinen een mismatch; de mensen die straks nodig zijn, zijn niet de mensen die nu hun baan verliezen of die we nu in  huis hebben."
Bij Achmea, dat de komende jaren 4.000 van de 19.000 arbeidsplaatsen schrapt, vallen de meeste  taken weg door online ontwikkelingen en digitalisering zo vertelt groepsdirecteur P & O Elly Ploumen. "Heel simpel betekent het dat een polis niet meer geprint in een envelop hoeft. Maar ook klantcontact verloopt op een andere manier doordat het klantgedrag in hoog tempo is veranderd. Internet en social media maken een groot callcenter dat alleen maar telefonisch bereikbaar is, overbodig. Natuurlijk komen webcareteams daarvoor in de plaats,  maar de benodigde omvang slinkt."
Drie golven
Van der Schoor onderscheidt drie golven van uitstroom in de financiële dienstverlening. "De afgelopen vier jaar verdwenen vooral veel marktgerichte functies: frontoffice en accountmanagement. We hebben hele  buitendiensten zien sneuvelen. Nu zijn de  backofficefuncties aan de beurt. En ik verwacht binnen een twee jaar nog een derde golf: dan zullen de traditionele ICT-functies van het toneel verdwijnen."
Bijscholen van werknemers wordt volgens Ploumen nog belangrijker. "Sommige mensen hebben gedacht dat het hun tijd wel zou duren. Totdat het ineens heel concreet wordt, zoals nu. Je kunt niet meer dertig jaar op de polisadministratie werken, het bedrijf verandert te snel. "Volgens Van der Schoor zijn er andere competenties nodig. "Onze branche heeft vakmatig nieuwsgierige mensen nodig die contactueel intelligent zijn, productkennis hebben of willen vergaren en die vooral een leven lang willen leren."
Lees het hele verhaal in AMplus 1 dat vandaag verschijnt.
 
 
 
 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.